لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

مقایسه چیلر مرکزی با مینی چیلر (برای پروژه کدامیک را بخریم؟)

دوشنبه, 23 فروردین 1400
231
0
زمان مورد نیاز : 14 دقیقه

چیلر مرکزی چیست ؟

شاید این سردرگمی هم برای شما پیش آمده باشد که اصلاً چیلر مرکزی چه نوع دستگاهی است؟ آیا دستگاه متفاوتی است؟ برای درک بهتر دو حالت با مثال را برای شما بیان نموده‌ایم.

حالت اول : چیلر مرکزی می‌تواند یک مینی چیلر یا یک چیلر از نوع چیلر آب خنک یا هوا خنک باشد که دارای ظرفیت سرمایشی و گرمایشی زیادی بوده و در یک پروژه، ساختمان و... به صورت تکی مورداستفاده قرار گیرد. (فرض کنید یک دستگاه چیلر با ظرفیت 100 تن تبرید)

حالت دوم : چیلر مرکزی می‌تواند متشکل از 2 یا چند مینی چیلر یا چیلر از نوع آب خنک یا چیلر هوا خنک باشد که به صورت سری در کنار یکدیگر نصب و قرارگرفته‌اند تا بتوانند همان ظرفیت سرمایشی و گرمایشی برای یک پروژه، ساختمان و... فراهم سازند. (فرض کنید 5 مینی چیلر 20 تن نصب شده کنار هم در یک مدار که همان ظرفیت 100 تن حالت اول را فراهم می‌سازند).

چیلر مرکزی بهتره است یا دستگاه مینی چیلر

بحث هزینه‌ها، کارایی و موارد دیگر وجود دارند که اهمیت این موضوع را بیشتر و بیشتر می‌کند. با توجه به سیستم پیشرفته‌ی تهویه در دنیای امروز، شرکت‌ها در تلاش‌اند که بهترین کیفیت را در کنار جدیدترین تکنولوژی (فناوری)، به خریداران تقدیم نمایند. از میان این سیستم‌های پیشرفته می‌توان به مینی چیلرها اشاره نمود. اما از آنجایی استفاده از هر سیستم تهویه‌ای مزایا و معایب خود را دارد؛ در این مقاله لازم دانستیم که به بررسی مزایا و معایب مینی چیلرها نسبت به چیلر مرکزی بپردازیم.

فرق بین چیلر مرکزی با مینی چیلر

۱- به دلیل کوچک‌تر بودن مینی چیلرها، به راحتی می‌توان در هر جای ساختمان از آن‌ها استفاده نمود. چیلرهای مرکزی بیشتر مناسب صنایع کلان و تأسیسات صنعتی بزرگ هستند.مینی چیلرها، به دلیل اندازه‌ی کوچک خود فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند؛ بنابراین در فضای موردنیاز برای اختصاص به سیستم تهویه، صرفه‌جویی خواهد شد. بدیهی است که در این صورت، بعضی قطعات که در چیلرهای مرکزی، به صورت مجزا و جداگانه سوار می‌شوند؛ در مینی چیلرها، درون خود یونیت جاگذاری می‌شوند. پمپ آب و شیر انبساط در مینی چیلرها، درون خود دستگاه سوار می‌شوند. درحالی‌که باقی قطعات به‌ کار برده شده در این سیستم‌ها، مشابه هستند.این نوع چیلرها نیاز به برج خنک کننده، پمپ برج، لوله‌کشی‌های مربوط ندارند و طبیعتاً نیازی به مصرف آب ندارند.

 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه بیشتر 

لوله کشی مینی چیلر + نصب مینی چیلر [مرور نکات مهم]

 

۲- با توجه به این‌که مینی چیلرها اندازه‌ی کوچکی دارند، ظرفیت تبریدی محدودتری داشته و تا ارتفاع خاصی عمل سرمایش/گرمایش را ممکن می‌سازند. عدم استفاده از مبرد زیاد در سیستم مینی چیلرها، یکی از دیگر عواملی است که این دستگاه‌ها را دوستدار محیط‌زیست می‌کند.

 

۳- به دلیل کمتر بودن قطعات و کوچک‌تر بودن این سیستم، نصب، حمل‌ونقل و تعمیر آن نیز ساده‌تر خواهد بود.

 

۴- یکی از موارد مهم تفاوت میان این دو دسته از چیلرها، تناژ تبریدی آن‌هاست. تناژ تبریدی، که میزان خنک‌کنندگی و قدرت تبریدی دستگاه نیز تلقی می‌شود؛ اهمیت بسیاری برای کاربران این دستگاه‌ها دارد. چراکه تناژ تبریدی مینی چیلرها، در اکثر موارد به 10 تن تبرید می‌رسد. درحالی‌که چیلرهای مرکزی، از مقادیرِ بسیار بیشتر از این میزان، بهره می‌جویند. هرچند، شرکت‌های تولید دستگاه‌های چیلر و خنک‌کننده، با توجه به نیاز مشتری، قادر به ساخت مینی چیلرهایی با ظرفیت‌های بالاتر نیز هستند. اما در حالت عادی، تناژ تبریدی چیلرهای مینی (همان‌طور که از نامشان مشخص است)، پایین‌تر از چیلرهای مرکزی بوده؛ آن‌ها را برای استفاده در تأسیسات کوچک‌تری مانند ساختمان‌های مسکونی، ادارات، فروشگاه‌ها و... مناسب می‌سازد.

 

۵- پایین بودن تناژ تبریدی، بدون شک در نوع کمپرسور موجود در چیلر هم تأثیر دارد. به همین منظور، مینی چیلرها، غالباً به کمپرسورهای اسکرال تجهیز شده‌اند. مجهز گشتن این دستگاه‌ها به کمپرسور اسکرال، نه‌تنها بر عمر دستگاه، می‌افزاید؛ بلکه موجب بازدهی و راندمان بالاتر عملکرد سیستم  می‌شود.

 

۶- کمپرسور اسکرال صدای بسیار کمی را در حین انجام فرآیند برودتی/حرارتی تولید می‌کند. این برتری چشم‌گیر، موجب افزایش تقاضای مینی چیلرها در بازار تجهیزات تهویه‌ی مطبوع نیز می‌گردد. این در حالی است که کمپرسورهای موجود در چیلر مرکزی، تنها به کمپرسور اسکرال محدود نشده و دامنه‌ی گسترده‌ای از انواع کمپرسورهای سانتریفیوژ، اسکرو، پیستونی را نیز شامل می‌شوند.

 

۷- از آن‌جا که مینی چیلرها، به صورت هوا خنک وارد بازار می‌شوند و فاقد برج خنک‌کننده و پمپ آب در کندانسور هستند؛ قیمت پایین‌تری را نیز متوجه خود می‌کنند. البته عدم استفاده از برج خنک‌کننده، موجب صرفه‌جویی چشم‌گیر دستگاه در مصرف آب و انرژی الکتریکی نیز خواهد شد.

 

۸- برخلاف سایر سیستم‌های تهویه داکت‌دار و چیلرها، که در جهت رساندن هوای مطبوع به سیستم، مبرد (Refrigerant) در سراسر لوله‌ها و مجاری به گردش درمی‌آید؛ مینی چیلرها به صورت یکپارچه و در یک مکان، خنک‌سازی مبرد را انجام می‌دهند. این عمل تا حد زیادی این دستگاه‌ها را دوستدار محیط‌زیست نموده است. چراکه مبرد کمتر به جریان می‌افتد و خطر نشت کمتری خواهد داشت.

 

۹- درگذشته از مینی چیلرها، به دلیل این‌که یونیت مستقل تهویه را برای واحدهای مسکونی به ارمغان می‌آوردند؛ استفاده‌ی گسترده‌ای می‌شد.

 

۱۰- ازآنجایی‌که مینی چیلرها در فضای باز و آزاد و روی بام نصب می‌شود در مقایسه با چیلرهای مرکزی که روی زمین نصب می‌شوند از لحاظ دسترسی جهت سرویس ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

 

۱۱- به دلیل کمتر بودن قطعات و کوچک‌تر بودن این سیستم، نصب، حمل‌ونقل و تعمیر آن نیز ساده‌تر خواهد بود.

 

درصورتی‌که از مینی چیلر، برای خنک کردن سیستم یا ساختمان خود استفاده می‌کنید؛ با توجه به نوع چیلرهای مینی تعبیه شده در ساختمان شما؛ این دستگاه‌ها به دو شیوه به یونیت‌های درون تأسیسات متصل می‌شوند:

۱- مکانیسم عمل مینی چیلر متصل به هواساز: در این شیوه، آب سرد چیلرهای مینی به هواساز انتقال پیدا کرده، با دمش هوا از روی کو یل‌های موجود درون سیستم؛ هوای سرد را در محیط اطراف پخش می‌نمایند.

۲- مکانیسم عمل مینی چیلر متصل به فن کویل (Fan Coil): چیلرهای مینی،آب سرد شده را از طریق لوله‌ها یا داکت‌ها، به فن کویل (که گاهی فن‌کوئل هم خطاب می‌گردد)؛ منتقل می‌کند. فن کویل، با دمش هوا به اطراف لوله‌های موجود در ساختار خود، باعث پخش و گردش هوای سرد در ساختمان می‌شود.

عکس کارکرد مینی چیلر

تفاوت چیلر مرکزی با مینی چیلر

سؤالی که ذهن بسیاری را درگیر خود کرده است. در ابتدا باید بگوییم مینی چیلر از نظر اندازه و گاه شکل چینش قطعات، با چیلر مرکزی هوا خنک، تفاوت دارد؛ همچنین این دستگاه کاربرد وسیعی در صنایع کوچک، ساختمان‌های مسکونی، فروشگاه‌ها و... دارد. این دستگاه با اتصال به هواساز یا فن کویل، قدرت خنک‌کنندگی مطلوبی را در اختیار خریداران قرار می‌دهد که این میزان قدرت تا 10 تن تبرید است. مینی چیلرها یکی از مدرن‌ترین چیلرها می‌باشند. در ادامه مقایسه‌ای میان عملکرد آن‌ها صورت دادیم تا بهتر بتوانید انتخاب کنید که برای استفاده در ساختمان‌ها و تأسیسات مینی چیلر بخرید یا چیلر مرکزی. که پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه فرمایید.

 

 تن تبرید  همان‌طور که گفته شد؛ انتخاب مینی چیلر و یا چیلرهای مرکزی، باید بر اساس نوع پروژه، متراژ پروژه و توسط کارشناسان مربوطه، با توجه به میزان تناژ تبریدی مدنظر، صورت پذیرد. ضمن توجه به نوع فن کویل انتخابی، از چیلرهای سایز مینی، تا حداکثر 20 تن تبرید، می‌توان استفاده کرد.
منبع تغذیه  مینی چیلرها، در مقایسه با چیلرهای مرکزی هوا خنک، دارای یونیت‌های مستقل هستند. به همین منظور باید برای هر یونیت برق سه فاز جدا خریداری نمود. درصورتی‌که چیلر مرکزی هوا خنک، تنها از یک کنتور سه فاز تغذیه می‌کند.
نحوه استفاده  مینی چیلرها و چیلرهای هوا خنک می‌توانند به صورت مجزا و یا موازی بکار گرفته شوند. هم‌چنین می‌توانند با دبی ثابت و یا متغیر مورداستفاده قرار گیرند.
جانمایی در فضا مهم‌ترین مزیت مینی چیلر را می‌توان مجزا و مستقل بودن آن دانست، به علاوه فضای کمتری که در مقایسه با چیلر مرکزی به خود اختصاص می‌دهد. دستگاه های مینی چیلر معمولاً به مکانیکال روم (mechanical room) نیازی ندارند و در فضای باز و آزاد و یا روی بام نصب می‌شوند و باعث صرفه‌جویی در فضای اشغالی می‌شود. هرچند، توجه داشته باشید که چیلرهای سایز مینی در پشت ‌بام، فضای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر این‌که لوله‌کشی‌های کمتر موجود در دستگاه چیلرهای مرکزی، از تعداد داکت‌ها کاسته، به همان میزان هزینه‌ی نگهداری، تعمیر و تعویض قطعات احتمالی ارزان‌تر خواهد بود.
کارآمدی در محیط های نامناسب مینی چیلر معمولاً در محیط‌هایی که رطوبت نسبی بالاست یا کمبود آب وجود دارد و یا کیفیت آب نامناسب است و یا هوای محیط به خاطر وزش‌های فصلی طوفان شن و ماسه آلوده است، استفاده می‌شود.ازآنجایی‌که عمل خنک کاری و تقطیر مبرد در کندانسور توسط آب برج خنک‌کن انجام می‌شود و آب در جریان برج هم عمدتاً توسط تبخیر خنک می‌شود پس چیلرهای مرکزی آب خنک در مکآن‌هایی که رطوبت نسبی آن‌ها بالاست  نباید استفاده شود. زیرا عمل تبخیر به ‌سختی انجام می‌شود.
توجه به دمای خشک منطقه  ازآنجایی‌که خنک شدن مبرد در کندانسور مینی چیلرها توسط دمای خشک محیط انجام می‌شود و دمای خشک برخی از مناطق کشور به  °F ۱۱۸ می‌رسد بنابراین دمای کندانس مبرد در کندانسور باید حداقل °F ۱۳۵ باشد تا دمای محیط بتواند بخار داغ خروجی از کمپرسور را تقطیر نماید. بدین منظور فشار خروجی و نسبت تراکم‌کمپرسور چیلر و طبیعتاً توان مصرفی کمپرسور نیز افزایش می‌یابد. قبل از انتخاب یا ساخت چیلر، اعلام مکان نصب آن به سازنده و طبیعتاً انتخاب کمپرسور مناسب حائز اهمیت است. این مهم به کاهش  توان مصرفی کمپرسور منجر می‌شود زیرا سازنده ممکن است برای بدترین حالت چیلر را ساخته و یا این موضوع را مدنظر قرار نداده باشد.
فصول سرد سال  مینی چیلرها اصولاً برای کاربردهایی که تمام فصول از آن‌ها استفاده می شود انتخاب بسیار مناسبی هستند مثلاً ممکن است در زمستان یک سیستم نیاز به آب سرد داشته باشد در این حالت بهترین گزینه مینی چیلر است، زیرا چیلرهای مرکزی دارای برج خنک‌کن بوده و امکان یخ زدن آب آن وجود دارد.
ارتفاع از سطح دریا   یکی از پارامترهای مهم در انتخاب چیلر ارتفاع نصب از سطح دریا است که بر روی راندمان چیلر مؤثر است هرچه ارتفاع از سطح دریا بیش‌تر باشد چگالی هوا کم‌تر و میزان خنک‌کنندگی کندانسور کاهش می‌یابد. بنابراین مینی چیلرها که به‌صورت هوا خنک عمل می‌کنند در شهرهای مجاور دریا نسبت به شهرهای کوهستانی عملکرد بهتری دارند.
صدا و ارتعاشات صدا و ارتعاش مینی چیلرها بایستی مورد ملاحظه قرار بگیرند (صدای آن‌ها بیش‌تر از چیلرهای کندانسور آبی یا چیلرهای مرکزی است).
دسترسی و تعمیر دسترسی جهت سرویس باید مناسب باشد بدین منظور چیلرهای مرکزی که روی زمین نصب می‌شوند بر مینی چیلرهایی که روی بام نصب می‌شوند ارجحیت دارند.
فضای اشغالی  درصورتی‌که نیاز به زیباسازی فضای پشت‌بام خود دارید، فضای اشغالی توسط چیلرهای مینی، مانع شما خواهد بود. ضمن این‌که مینی چیلرها، به دلیل این‌که از پکیج‌های زمینی به جای موتورخانه از مکانیکال روم (mechanical room) بهره می‌برند، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند که در ساختمان‌های مسکونی با تعداد واحدهای بی‌شمار؛ این روش اقتصادی نخواهد بود.

 

سؤالات رایج هنگام سفارش و تهیه دستگاه مینی چیلر

چگونه اندازه‌ی چیلر مورد نظرم را انتخاب کنم؟

با فرمول زیر می‌توانید به اندازه‌ی چیلر مدنظرتان برسید:

ابتدا دیفرانسیل دما را از فرمول ΔT°F محاسبه کنید. برای این کار شما باید حاصل تفریق دمای آب ورودی را از دمای مبرد موردنیاز، بدست آوردید.

 

  • سپس BTU/hr را بدست آورید. BTU/hr برابر است با گالن بر ساعت ΔT°F x 8.33 x
  • میزان تناژ تبریدی را از این فرمول بدست آورید: Tons = BTU/hr. ÷ 12,000
  • در پایان، سایز ایده‌آل چیلر را بر اساس تناژ تبریدی بدست آمده، محاسبه کنید: Tons x 1.2

 

داکت‌ها در کدام نوع چیلر فضای کمتری را اشغال می‌کنند؟

به دلیل لوله‌کشی‌های کمتر، در چیلرهای مرکزی از داکت‌هایی با فضای کمتر بهره گرفته می‌شود.

 

خراب شدن کدام سیستم، دردسر بیشتری دارد؟

از آنجایی هر سیستم مینی چیلر، مجزا و مستقل هستند، در صورت خرابی یک سیستم؛ باقی سیستم‌ها به کار خود ادامه خواهند داد. اما توجه داشته باشید که یکپارچگی سیستم چیلرهای مرکزی، در صورت خرابی، خصوصاً خرابی سیستم برق‌رسانی، تمام سیستم را از کار خواهد انداخت. هرچند هزینه‌ی تعمیر چیلر مرکزی، کمتر می‌باشد.

☚ شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی مدل دستگاه تهویه و تعدیل هوا و خرید مینی چیلر، با کارشناس مجرب و کارآزموده‌ی این مجموعه، تماس حاصل نمایید. (صفحه تماس با ما)

 

مهمترین مشکلات مینی چیلرها

مینی چیلرها نیاز جامعه را برای خنک‌سازی مستقل، تا حد زیادی برطرف نمودند. این دستگاه‌ها، با به‌کارگیری شیوه‌های نوین برودتی، تا سال‌ها انقلابی در صنعت لوازم تهویه مطبوع به شمار می‌رفتند. اما اکنون با توجه به پیشرفت گام‌به‌گام چیلرهای مرکزی، نمی‌توان این امر را شبیه سال‌های قبل تصور کرد. مینی چیلرها در ابعاد کوچک‌تر و فضای اشغالی کمتر، تا حد زیادی نیاز برودتی/حرارتی ساختمان را فراهم می‌نمودند. اما با پیشرفت چیلرهای مرکزی و قابلیت تجهیز آن‌ها به سنسورهای مستقل سنجش مصرف نیرو، کم‌کم مینی چیلر از چشم افتاد و چیلرهای مرکزی، دوباره خوش درخشیدند.

 ۱-اندازه‌ی کوچک سیستم، بار برودتی و حرارتی سیستم را به شدت کاهش می‌دهد. معمولاً در صنایع، برای افزایش بار برودتی مینی چیلرها، قطعاتی مانند کمپرسورهای اضافه را به سیستم می‌افزایند. اما گاهی این روش صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

۲-ظرفیت برودتی/حرارتی پایین و محدود مینی چیلرها، این محصولات را برای ساختمان‌های بسیار مرتفع و بزرگ نامناسب می‌کند.

۳-سایز کوچک‌تر قطعات به کار رفته در ساختمان مینی چیلر، سبب می‌شود که کارخانه‌ها گاهی کیفیت را فدای کمیت کنند و سیستم مینی چیلر کاملاً مجهز به قطعات بهینه نباشد. به همین دلیل است که مینی چیلرها عموماً عمری طولانی‌تر را در مقایسه با سایر چیلرها، ازجمله چیلرهای مرکزی، تجربه می‌کنند. این دستگاه‌ها، در بیرون ساختمان نصب می‌شوند که همین امر، آن‌ها را در برابر عوامل بیرونی آسیب‌پذیر و حساس می‌نماید. این فاکتور، به‌تنهایی می‌تواند موجب کاهش عمر دستگاه گردد.

۴-پایین‌تر بودن قدرت فیلتراسیون مینی چیلرها در مقایسه با چیلرهای دیگر، یکی از معایب دیگرِ سیستم‌های مجهز به مینی چیلرهاست.

 

تصویری از داخل دستگاه مینی چیلر

مقایسه چیلر مرکزی با مینی چیلر

۱- مینی چیلر با توجه به ابعاد کوچکی که دارد، در عرضه‌ی ظرفیت تبریدی نیز محدود است. بعلاوه به خوبی چیلر مرکزی، نمی‌تواند از پس ساختمان‌های مرتفع بربیاید. به همین دلیل عموماً برای ساختمان‌های بیش از 10 طبقه، از چیلر مرکزی استفاده می‌کنند.

۲- صرفه‌ی اقتصادی چیلر مرکزی از مینی چیلر بیشتر است. تصور کنید که ساختمان 10 طبقه‌ای دارید که برای هر طبقه‌ی آن 10 تن تبرید، ظرفیت سرمایشی نیاز است. استفاده از 10 مینی چیلر 10 تن تبرید مناسب‌تر است یا یک چیلر مرکزی؛ که تمامی این واحدها را به طور هم‌زمان پوشش می‌دهد؟ اگر چرتکه بیندازیم و به محاسبات دقیق‌تری بپردازیم، تقریباً قیمت مینی چیلرها، دو برابر چیلر مرکزی خواهد شد. اما از سویی، استفاده از چیلر مرکزی در پروژه‌های کوچک نیز، صرفاً اتلاف پول و انرژی را شامل می‌شود. پس حتماً قبل از انتخاب مینی چیلر و چیلر مرکزی؛ با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید.

۳- مصرف برق مجموع واحدها در صورت استفاده از مینی چیلر، بالاتر خواهد بود. سال‌های قبل، صاحبان آپارتمان‌های مسکونی به دلیل خاصیت مستقل بودن مینی چیلر، به این دستگاه روی می‌آوردند. چراکه با چیلر مرکزی، مصرف انرژی به صورت مجموع محاسبه می‌شد؛ و قابلیت اندازه‌گیری مصرف انرژی به ازای هر واحد وجود نداشت. مینی چیلر در پروژه‌های واحدی و آپارتمانی، آزادی عمل بسیاری به کاربران می‌داد و به صورت مستقل، میزان مصرف انرژی را در هر واحد، تعریف می‌کرد. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، قابلیت نصب انرژی سنج‌های متعددی برای هر واحد به وجود آمد؛ که کار را برای ساکنین آپارتمان راحت می‌کرد و می‌توانستند از چیلر مرکزی به جای مینی چیلر استفاده کنند. اما همچنان در برخی زمینه‌ها، برتری با مینی چیلر بود. به عنوان مثال، در صورت خرابی سیستم چیلر مرکزی، سیستم سرمایشی/گرمایشی تمامی واحدها از کار می‌افتاد. ولی به دلیل مستقل بودن مینی چیلر، در صورت خرابی سیستم تهویه یکی از واحدها، باقی مینی چیلرها به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

 

خرید و فروش چیلر مرکزی و مینی چیلر

دمای مطلوب، حق اساسی هر شخصی است که برای رسیدن به آن ، تا به ‌حال دستگاه‌های متعددی ساخته و پرداخته شده است. مینی چیلرها، یکی از دستگاه‌هایی هستند که در سیستم سرمایش و گرمایش منازل و ساختمان‌های مسکونی، ادارات و تأسیسات کوچک؛ کاربری گسترده‌ای دارند تا از طریق آن، بتوان به دمای مطلوب مدنظر، رسید. چه در دستگاه‌های صنعتی کوچک و چه در اتاق‌های منازل؛ این مینی چیلرها، وظیفه‌ی رساندن هوای گرم در فصول سرد، و هوای سرد در فصول گرم را به شیوه‌ای مدرن به انجام می‌رسانند. شرکت ترموتجهیز، به عنوان یکی از پایه‌های اصلی تأمین دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی در کشور عزیزمان، ایران؛ در جهت کسب رضایت مشتری، همیشه از هیچ تلاشی برای عرضه‌ی محصولاتی باکیفیت، مدرن و با اصالت، فروگذاری نکرده است.مقایسه تصویری چیلر مرکزی با مینی چیلرنتیجه‌گیری و نکته پایانی

در این مقاله سعی کردیم که تفاوت چیلر مرکزی نسبت به مینی چیلر را به خوبی برای شما بیان کنیم. اما در مجموع نمی‌توان به طور دقیق بگوییم که برتری کامل با مینی چیلر است یا چیلر مرکزی. مانند تمامی دستگاه‌های ترمودینامیکی، این دستگاه‌ها از نقاط قوت و ضعف مختص خود برخوردارند. انتخاب میان این دو دستگاه، باید با سنجش دقیق و بررسی دستگاه مناسب برای پروژه صورت پذیرد. در این زمینه، می‌توانید دست یاری متخصصان باتجربه و کارآزموده‌ی ترموتجهیز را بفشارید؛ تا شما را در انتخاب چیلر مناسب پروژه‌تان کمک نمایند.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.