لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

مینی چیلر چیست | راهنمای انتخاب ميني چيلر +[مزايا و معايب]

سه شنبه, 24 فروردین 1400
232
0
زمان مورد نیاز : 14 دقیقه

مینی چیلر چیست؟

دستگاه مینی چیلر (Mini chiller) همان طور که از اسمش پیداست، چیلری کوچک است با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از ۱۰ تن تبرید). این دستگاه برای تولید آب سرد، معمولاً در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که مینی چیلر در دسته چیلرهای تراکمی قرار می‌گیرد. کندانسور Mini chiller به شکل هوا خنک طراحی و تولید می‌شوند. دلیل آن‌ها هم اهمیت راه‌اندازی و بهره‌برداری آسان از سیستم‌های HVAC است.  تفاوت مینی چیلر با چیلر چقدر است؟. در مجموع این دو دستگاه عملکردی یکسان دارند یا خیر؟. باید بگوییم که بشتر "خرید مینی چیلر" در پروژه‌های نسبتا کوچک اتفاق می افتد. پرکاربردترین نوع این سیستم، نوع تراکمی هوا خنک است. این دستگاه به چیلر آپارتمانی نیز مشهور است. چیلری کوچک با صداي كم و با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از 20 تن تبرید) می باشد.

مینی چیلر خانگی چیست و چه تفاوتی با چیلر دارند؟

همانطور که ذکر شد چیلرها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع آن‌ها برای مکان‌ها و تاسیسات مختلفی از جمله ساختمان‌های عظیم، برج‌ها، تاسیسات کوچک یا متوسط، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و موارد دیگر مناسب می‌باشند. در بین انواع چیلرها، برخی برای مصارف خانگی ساخته می‌شوند و مناسب منازل و ویلا هستند و ابعاد کوچکتر و ساخت ساده‌تری دارند که به آنها مینی چیلر خانگی می‌گویند. ساخت چیلرهای خانگی مانند چیلرهای هوا خنک است. چیلرهای هوا خنک نسبت به چیلرهای آب سرد فضای کمتری را اشغال می‌کنند. دلیل اشغال فضای کمتر نسبت به چیلرهای آب سرد این است که چیلر هوا خنک از هوای محیط و گردش آن برای خنک سازی کندانسور خود استفاده می‌کند و نیازی به برج خنک‌کننده ندارد. بنابراین همه چیز داخل خود مینی چیلر خانگی است. این یکی از دلایلی است که می‌توان چیلرهای خانگی را در محیط‌های خانگی محبوب دانست.


برخلاف نامشان، چیلرهای خانگی می‌توانند در روزهای سرد سال عمل کنند. به این ترتیب که چیلر به جریان آب گرم متصل شده و وظیفه تامین گرمای ساختمان را بر عهده دارد. برای گرمایش آب باید از هیت پمپ استفاده ‌شود در غیراین‌صورت عملیات گرمایش سیال عامل توسط تجهیزات موتورخانه انجام می‌شود که سیال گرم شده به وسیله لوله‌کشی‌ها به محل مصرف منتقل می‌شود و چیلر از مدار خارج خواهد شد. هنگام استفاده از هیت پمپ، آب گرم ورودی وارد چیلر و قسمت فن‌کویل شده و از آنجا به قسمت‌های مختلف خانه هدایت می‌شود. در این حالت فقط فن‌کویل‌های چیلر کار می‌کنند و بقیه اجزا از چرخه خارج می‌شوند. این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه خرید، نصب و نگهداری یک سیستم گرمایشی دیگر می‌شود. علاوه بر این قابلیت کنترل دما در این شکل استفاده از مینی چیلر وجود دارد.

تذکر: از مینی چیلرهای خانگی باید برای ساختمان‌های دارای ابعاد کوچک استفاده شوند و استفاده از آن‌ها در ساختمان‌های بزرگ امکان‌پذیر نمی‌باشد.

استفاده از Mini chiller در صنایع مختلف

چیلرها در لغت به معنای آب‌سردکن می‌باشند که جهت تولید آب سرد در دستگاه‌های تهویه مطبوع در صنایع مختلف از قبیل پزشکی، صنعت چاپ، صنعت لیزرینگ و دستگاه‌های تزریق پلاستیک و ... قابل‌ استفاده می‌باشند. Mini chiller نیز، همانند چیلرها در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارد مانند دستگاه‌های تزریق پلاستیک،MRI و ... 

عملكرد ميني چيلر چگونه است؟

گاز مبرد توسط کمپرسور چیلر هواخنک متراکم می شود. سپس گاز متراکم شده با فشار و درجه حرارت بالا وارد کندانسور می شود؛ با آب یا هوا سرد می شود و به صورت مایع در می آید. این سیال مبرد با عبور از شير انبساط که فشار سیال را می شکند؛ دمای خود را از دست می دهد تا پس از ورود به سیم پیچ اواپراتور؛ آب گرم درون اواپراتور را جذب کند. به دلیل فشار کمتر اواپراتور نسبت به کندانسور، مایع مبرد بخار می شود. گرمای مورد نیاز برای تبخیر توسط آبی تامین می شود که در سیستم تهویه هوا در داخل اواپراتور در حال گردش است. در نتیجه ، آب سیستم تبرید در داخل اواپراتور خنک می شود؛ سپس توسط سیستم پمپ در گردش به یک سیم پیچ آب خنک در فن کویل ها و واحد انتقال هوا منتقل می شود تا هوای خنک در محل مورد نظر ایجاد شود. پس از این فرآیند ، گاز تبخیر با قدرت مکش به کمپرسور برمی گردد و چرخه ادامه می یابد.

 

شماتيك اجزاي سازنده ميني چيلر

مهمترین قطعات ميني چيلر کدامند؟

  • کمپرسور به تعداد مورد نیاز به همراه لرزه گیرهای استاندارد;
  • اواپراتور (Evaporator);
  • کویل کندانسور (Condenser) به تعداد مورد نیاز;
  • تانک ریسیور به تعداد مدار;
  • فیلتر درایر به تعداد مدار;
  • شیر شارژینگ به تعداد مدار;
  • پرشر سوییچ فشار بالا و پایین مدار;
  • پرشر سوییچ کندانسور به تعداد لزوم;
  • فن کندانسور به تعداد مورد نیاز;
  • سنسور دمای آب در ورودی و خروجی اواپراتور;
  • سنسور یا ترموستات آنتی فریز;

ویژگی‌ مهم دستگاه مینی چیلر

  • استقلال واحدها از هم
  • یکپارچگی سیستم تهویه مطبوع ساختمان‌ها
  • عدم نیاز به برج خنک کنند با استفاده از کندانسور هوایی
  • مناسب برای تمام اقلیم‌های آب هوایی
  • بدون نیاز به کانال‌کشی
  • نصب سریع و قابل‌حمل و تعمیرات آسان 
  • سایز کوچک پمپ Mini chiller به‌علاوه قدرت مناسب
  • کم‌حجم و با قابلیت نصب در پشت‌بام و بالکن
  • امکان ایجاد استقلال در فضاهای داخل واحد با استفاده از فن کویل ها

شماتيك اجزاي سازنده ميني چيلر

  ميني چيلر ها اجزاي اصلي سازنده اي شبيه به چیلر هوا خنک دارند ولی در مقیاس و ظرفیت های کمتر كه در ادامه به بررسی آنها مي پردازيم:

كمپرسور 

كمپرسور(compressor) مورد استفاده در ميني چيلرها اغلب از نوع اسكرال (scroll) يا روتاري (Rotary) مي باشد كه صدا و لرزش کم، مصرف پایین و ضریب عملکرد بالا را همزمان براي مصرف كننده به همراه دارد . البته، بعضاً در پروژه های صنعتی با نیاز برودتی محدود، در صورت بکارگیری چیلر کوچک، از کمپرسورهای پیستونی نیز استفاده می شود.

تصوير انواع كمپرسور

اواپراتور

نوعي مبدل حرارتي است كه آب سرد مورد نياز فن كويل ها و يا هر مصرف كننده ديگري توسط آن تامين مي شود.عمدتاً از دو نوع مبدل می توان به عنوان اواپراتور استفاده نمود اواپراتور پوسته-لوله و اواپراتور نوع صفحه اي. در گذشته برای ساخت اواپراتور مینی چیلرها از مبدل های نوع صفحه ای که دارای راندمان بالاتر و اندازه کوچک تری هستند استفاده می گردید. اما جهت طراحی بهتر و برخی مزیت های مبدل پوسته-لوله بهتر است از این نوع مبدل در مینی چیلرها نیز استفاده گردد.

تصوير انواع اواپراتور

كندانسور

چون عمده ترين محل مصرف ميني چيلرها ساختمان هاي مسكوني است بنابراين نوع كندانسور(condenser) پيشنهادي براي ميني چيلرها، كندانسورهواخنك ميباشد. البته شايان ذكر است استفاده از كندانسور آب خنك بلامانع نيست اما به دليل سختي نگهداري و مصرف آب بالا و مشكلات جانبي از اين قبيل اين نوع كندانسور پيشنهاد نمي شود.

شير انبساط 

شير انبساط (expansion valve) جهت كنترل دما و مقدار جريان مبرد ورودی به اواپراتور مورد استفاده قرار ميگيرد. كه نقش اصلي را در تعيين دماي آب ورودي به اواپراتور ايفا مي كند. شير انبساط در ميني چيلرها ميتواند از نوع ترموستاتيك و يا الکتریکی باشد. بسته به ظرفیت و شرایط پروژه می‌توان از یکی از این انواع در ساخت مینی چیلر بهره برد.

تصوير انواع شير انبساط

 

 آخرين مبحث مورد بررسي در اين مقاله مزايا و معايب ميني چيلرها ميباشد كه در جداول زير طبقه بندي شده است:

مزايای دستگاه مینی چیلر

ابعاد کوچک مینی چیلر: یکی از مهم‌ترین مزایای و نقاط قوت مینی چیلر و تجهیزات، سایز و اندازه کوچک آن‌ها است. این دستگاه به علت سایز و ابعاد کوچکی که دارند می‌توان در هر جای ساختمان مورد استفاده قرارداد. به‌راحتی و سهولت به هر مکانی منتقل کرد. برای استفاده از مینی چیلر نیازی به موتورخانه نیست. دستگاه های مینی چیلر منعطف بوده و در فضای بیرون از ساختمان نيز نصب می‌شوند.
اهمیت استفاده مینی چیلر برای محیط‌ زیست: جالب است بدانید که این دستگاه اثرات تخریبی کمتری را نسبت به محیط‌ زیست دارد. آن هم به این دلیل که از گاز مبرد کمتری برای سرد کردن آب و ایجاد هوای خنک و مطبوع استفاده می‌کند. 
هزینه پایین مینی چیلر 

مینی چیلر ها نسبت به چیلر آب خنک نرخ کمتری را دارند. چرا که این دستگاه نیازی به برج خنک کننده و پمپ آب کندانسور ندارد؛ و تنها با فن کندانسور خنک می‌شوند. البته نرخ و هزینه مینی چیلرها مانند تمام محصولات بستگی به برند سازنده و نوع آن‌ها دارد. اما به‌طورکلی خرید مینی چیلر بسیار مقرون ‌به‌صرفه‌تر است. البته ذکر این نکته بسیار مهم می باشد که برای یک سازنده قیمت تمام شده ی چیلر نسبت به مینی چیلر؛ هم در هزینه های زیرساخت؛ هم در هزینه های خود دستگاه کمتر خواهد بود. اما اگر تهیه کردن دستگاه به عهده مالک باشد هزینه مینی چیلر به مراتب پایین تر خواهد بود.

کم مصرف بودن برق مینی چیلر  به‌طورکلی هوا خنک بودن مینی چیلر و عدم نیاز آن‌ها به برج خنک کن و پمپ آب کندانسور باعث می‌شود تا آن‌ها آب و برق کمتری مصرف کنند و استفاده از آن‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.
نصب و نگهداری راحت‌ مینی چیلر  به علت اینکه در ساخت مینی چیلر از تجهیزات کمتری استفاده شده است، نصب و نگهداری و هزینه نصب، نگهداری و تعمیرات در مینی چیلر ها نیز، به خاطر استفاده از متریال کمتر در طراحی و تولید پایین تر است.
استفاده از کمپرسور اسکرال در مینی چیلرها  مزیت استفاده از این کمپرسورها این است که نسبت به سایر کمپرسورها صدا و لرزش و قیمت کمتری را دارد. 
مینی چیلر مناسب آب و هوای مرطوب  مینی چیلر ها در هوای مرطوب عملکرد بهتری را دارند. دلیل آن هم طرز کار دستگاه است. آب وقتی گرم شود باعث ایجاد رطوبت می‌شود؛ اما در مینی چیلر این آب گرم جهت تولید هوای سرد و خنک استفاده می‌شود.

معايب ميني چيلر 

طول عمر کوتاه استفاده از فناوری ساده‌تر و به‌کارگیری تجهیزات کمتر در این مینی چیلر ها مزایای خود را داشت اما باعث ایجاد مشکلاتی در برف‌ و باران و سرما و گرما نیز می‌شوند.
پوشش فضای کمتر مینی چیلر ها به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که قابلیت خنک‌کردن هوای واحدها مسکونی و اداری را داشته باشد؛ نمی‌توان از آن‌ها جهت مطبوع کردن کارخانه‌ها و تهویه سوله‌ها انتظاری داشت.
نصب در فضای باز مینی چیلر باید در فضای باز نصب شود و این امر ممکن است در طولانی مدت دستگاه را دچار مشکل کند. تغییر وضعیت آب‌وهوا و تابش خورشید و ... از مسائلی است که باعث ایجاد مشکل می‌شوند. همچنین نصب در فضای بیرونی احتمال به سرقت رفتن این دستگاه‌ها را بالا می‌برد. مینی چیلر مانند چیلر آب خنک قابلیت فیلتراسیون هوا را ندارد و ممکن است آلاینده‌های داخل هوا را نیز به داخل محیط انتقال دهند.

نکته پایانی

حال با توجه به بررسي هاي انجام شده و مطالب گفته شده در صورت احساس نياز به خريد مي توانيد به صفحه خريد مینی چیلر در سايت ما مراجعه كنيد. همچنين در صورت نياز به اطلاعات و راهنمايي هاي بيشتر مي توانيد از گزينه ي ارتباط با ما استفاده كنيد تا كارشناسان فروش ما اطلاعات مورد نياز را در اختيار شما قرار دهند. (صفحه تماس با ما)

 

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه 

  1. تفاوت داکت اسپلیت و مینی چیلر [بررسی 5 مورد اصلی]
  2. مقایسه چیلر مرکزی با مینی چیلر (برای پروژه کدامیک را بخریم؟)
  3. لوله کشی مینی چیلر + نصب مینی چیلر [مرور نکات مهم]
  4. مزایا و معایب چیلر های مرکزی نسبت به دستگاه مینی چیلر
  5. محاسبه ظرفیت چیلر و مینی چیلر +[فرمول و نکات مهم]

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.