لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

پکیج بهتر است یا موتورخانه مرکزی +[بررسی + مقایسه]

یکشنبه, 19 دی 1400
239
0
زمان مورد نیاز : 12 دقیقه

پیشگفتار:
موتورخانه مرکزی یا پکیج گرمایشی؟ انتخاب هرکدام از آن‌ها به نیاز و سلیقه مشتری بستگی دارد. اما گاهی نظرات کارشناسی شده می‌تواند تأثیر بسزایی در خرید ایده‌آل مشتری داشته باشد. در این مقاله به بررسی دقیق مزایا و معایب هرکدام از این سیستم‌ها می‌پردازیم اما ابتدا طرز کار سیستم موتورخانه مرکزی و پکیج گرمایشی را بررسی کنیم. 

طرز کار سیستم موتورخانه

در سیستم موتورخانه ساختمان، دیگ بزرگی مستقر شده مانند و بر روی آن آمپر نشان‌دهنده درجه حرارت و دکمه تنظیم‌کننده درجه حرارت نصب شده است. به‌وسیله این دیگ در سیستم موتورخانه ساختمان، گرمایی ایجاد می‌شود که در هنگام ورود آب تانکر به آن، باعث گرم‌شدن آب شده و آن را به درجه حرارت مشخصی می‌رساند. این گرمای ایجاد شده، ناشی از فعالیت مشعل است که شمعک آن همیشه در حالت روشن باقی می‌ماند. سپس، آب‌های گرم شده به‌وسیله موتور پمپ بالاآمده و وارد هر طبقه می‌شود. بر روی این موتور پمپ‌ها دکمه مشخصی وجود دارد که با استفاده از آن، می‌توان تعیین کرد که آب با چه سرعتی و تا کجا بالا برده شود.
در هر طبقه، لوله‌های مشخصی برای رفت‌وبرگشت آب تعبیه شده است و بر سر هر لوله، شیرفلکه‌ای برای باز و بسته کردن نصب می‌شود که با استفاده از آن، می‌توان این لوله‌ها را بست و راه ورود آب به شوفاژ را مسدود کرد. هنگامی‌که داخل تانکر از آب خالی شود، توسط لوله‌های آب، این آب دوباره بازگردانده می‌شود. همچنین یک کنتور برای تأمین برق موتور هم وجود دارد.

در سیستم موتورخانه که از آب گرم استفاده می‌شود، دمای آب خارج شده از دیگ در حدود ۸۲ درجه سانتی‌گراد و دمای آب ورودی به داخل دیگ که گرمایش را به اتاق منتقل کرده است، در حدود ۷۱ درجه سانتی‌گراد است؛ به‌عبارت‌دیگر، اختلاف دمای آب گرم خروجی از دیگ و آب برگشتی به دیگ، در حدود ۱۱ درجه سانتی‌گراد است.

 

🔵 نکته: در سیستم موتورخانه مرکزی از دستگاه دیگ بخار، دیگ آبگرم و داغ می توان استفاده کرد.

 

طرز کار سیستم موتورخانه

موتورخانه مرکزی که می‌توان آن را قلب سیستم تهویة منزل در نظر گرفت، نقش بسیار مهمی در اجابت نیاز شما به هوای مطبوع دارد. موتورخانه‌ها در اصل، تمامی ابزار و تجهیزات موردنیاز برای سیستم تهویه را در دل خود جای داده‌اند و به بیان دیگر، شما تمامی لوازم موردنیاز برای عملکرد سیستم تهویة خود را در یک اتاق خواهید داشت. از کمپرسورها، اواپراتورها و...تمامی در موتورخانة مرکزی جای گرفته‌اند و به‌نوعی صحت عملکرد سیستم تهویة ساختمان شما، در گرو عملکرد صحیح موتورخانة مرکزی قرار دارد. انتخاب حساسی که به شما نشان می‌دهد چقدر باید برای انتخاب و خریداری تجهیزات موردنیاز برای موتورخانة ساختمان خود دقت عمل به کار برید. 

مزایای موتورخانه مرکزی

  1. ازآنجایی‌که موتورخانة مرکزی، یک اتاق تماماً پوشیده و محافظت شده است، در شرایط پایا و معتدلی قرار می‌گیرد. پس بدیهی است که سیستم موتورخانه با نگهداری در چنین شرایط مطلوبی، عمر بیشتری خواهد داشت و قطعات آن به دلیل قرار نداشتن در معرض هوای آزاد و اجسام ناشناخته، به مدت طولانی‌تری برای شما کار خواهند کرد.
     مشخص است که کویل‌های اواپراتور یا فن‌های شما تا زمانی که در معرض تغییرات شدید هوای بیرون و اجسامی که ممکن است به درون سیستم راه یابند؛ قرار نگیرند، کارکرد بهتری را از خود نشان خواهند داد.
  2. ازآنجایی‌که تمامی لوازم در یک اتاق قرار دارد، در صورت بروز خرابی، با سرعت بیشتری می‌توان منشأ آن را کشف کرد و به تعمیر آن پرداخت. لحظه‌ای به پکیج گرمایشی فکر کنید که تا چه حد در خطر آب‌وهوا، رشد گیاهان و حیوانات کنجکاو قرار دارد! مشخص است که با محافظت شدن ابزار موتورخانه مرکزی، تاحدامکان شما در صورت بروز خرابی، لوازم کمتری برای تعمیر انتظار شما را می‌کشد. ازآن‌گذشته خیالتان تخت و جمع است که تمامی لوازم ظریف و حساس سیستم، محافظت می‌شوند و راهی برای آسیب به آن‌ها وجود ندارد.
  3. موتورخانه مرکزی یکی از بهترین سیستم‌های ممکن برای ساختمان‌های تجاری، پرسکنه، هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز صنعتی است. علاوه بر این، میزان مصرف انرژی و هزینه‌های پرداختی را برای چنین ساختمان‌هایی به حد زیادی کاهش می‌دهد. چه‌بسا ترموستات‌های هوشمند و تجهیزات مدرن، می‌توان بهترین عملکرد را برای چنین ساختمان‌هایی به عمل برساند.
  4. سکوت. بله! زمانی که تمامی قطعات پرسروصدا در یک محل قرار داشته باشند، سروصدای کمتری آسایش و آرامش شما را مختل خواهد کرد، باتوجه‌به عایق صدا بودن دیوارهای اکثر موتورخانه‌ها، این سیستم یکی از ایمن‌ترین و درعین‌حال منعطف‌ترین سیستم‌های تهویه را در اختیار شما قرار می‌دهد که نه‌تنها می‌توانید با نیاز ساختمان خود، ملاحظات جدیدی در طراحی آن بیندیشید، بلکه هدررفت انرژی به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.
  5. موتورخانه‌های امروزی هوشمند هستند و سنسورهای نصب شده در نقاط مختلف ساختمان، اطلاعات را به پردازشگر نصب شده در موتورخانه ارسال کرده تا دقیقاً متناسب با نیاز انرژی مصرف شده و آب سردوگرم با دمای بهینه ایجاد شود که در نهایت موجب افزایش راندمان سیستم و کاهش مصرف انرژی نسبت به موتورخانه‌های سنتی (قدیمی) می‌شود. همچنین امروزه از چیلرهای راندمان بالا و نیز بویلرهای چگالشی استفاده می‌شود. در بویلر چگالشی، محصولات حاصل از احتراق (دودهای خروجی با دمای بالا) انرژی حرارتی خود را به آب‌داده و راندمان آنها نسبت به بویلرهای قدیمی بسیار بیشتر است.

تصویری از یک موتورخانه مرکزی

معایب موتورخانه مرکزی:

  1. طراحی این سیستم را از نظر نیاز ساختمان می‌توان تغییر داد؛ ولی در ساختمان‌های بسیار کوچک، یک موتورخانة مرکزی صرفة اقتصادی و انرژی ندارد. 
  2. درگذشته بهره‌مندی از موتورخانة مرکزی باعث می‌شد که حتی مشترکین کم‌مصرف ساختمان، پول شارژ بیشتری بدهند. اما امروزه با تنظیمات نقطه‌ای، این مشکل تا حد زیادی رفع شده است. هرچند که نیاز به هزینة بیشتر برای خرید تجهیزات بیشتر وجود دارد. 
  3. اشغال فضا:شما باید یک اتاق را به تجهیزات موتورخانه اختصاص بدهید. 
  4. نصب پیچیده:باتوجه‌به اعمال تجهیزات مختلف در موتورخانه مرکزی، نصب آن هم به نسبت پیچیده است و نیاز به متخصصان کاملاً مجرب دارد. نصب درست لوله‌ها، داکت‌ها و... همگی حیاتی هستند و کوچک‌ترین اشتباهی نه‌تنها از عمر تجهیزات شما می‌کاهد، بلکه در مصرف انرژی، هدررفت آن و هزینة پرداختی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
  5. راندمان کمتر نسبت به پکیج: با وجود توضیحات داده شده در مورد هوشمندسازی موتورخانه‌های امروزی، راندمان پکیج بیشتر از موتورخانه‌ها است و این بدان معناست که پکیج‌ها انرژی کمتری نسبت به بویلرها مصرف می‌کنند زیرا مشعل پکیج تنها زمانی که به آبگرم نیاز است روشن شده و به‌سرعت دمای آب را افزایش می‌دهد ولی آبگرم موجود در مخزن (منبع) موتورخانه به‌مرورزمان حرارت خود را از جداره منبع ازدست‌داده و مقداری از حرارت نیز در لوله‌های رابط بین واحدها و موتورخانه تلف می‌شود؛ بنابراین در مقام مقایسه موتورخانه با پکیج از نظر راندمان به این نتیجه می‌رسیم که پکیج‌ها راندمان بالاتری دارند. 

طرز کار پکیج گرمایشی ساختمان

پکیج سرمایشی و گرمایشی ساختمان و منزل سیستمی است که آب گرم و گرمای محیط خانه را تأمین می‌کند. پکیج‌ها حجم بسیار کمی دارند به همین علت فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. برای هر واحد ساختمان می‌توان یک پکیج گرمایشی زمینی و یا پکیج دیواری مجزا داشت. پکیج‌ها جایگزین خوبی برای آب‌گرم‌کن‌ها هستند. برای نصب و راه‌اندازی پکیج‌ها به هزینه کمتری نیاز داریم همچنین در مصرف سوخت و انرژی هم بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای پکیج این است که شما تمامی لوازم و تجهیزات مورد نیاز را در یک محل و به‌ صورت متراکم و فشرده خواهید داشت. همین امر مزایای متعددی را برای شما فراهم می‌سازد.

طرز کار پکیج گرمایشی ساختمان

مزایای سیستم گرمایشی پکیج

  1. مصرف مستقل و محاسبه آن:چون به‌ازای هر واحد از ساختمان مسکونی یک پکیج در نظر گرفته می‌شود، می‌توان هزینه مصرف گاز و آب آن را به‌صورت جداگانه و مستقل محاسبه نمود؛ لذا اگر ساکنین ساختمان تمایلی به مصرف مشترک منابع نداشته باشند می‌توان از سیستم پکیج استفاده نمود. درحالی‌که در موتورخانه‌ها مصرف آبگرم بهداشتی و نیز سرمایش و گرمایش واحدهای ساختمان به‌صورت مستقل نبوده و به‌صورت اشتراکی پرداخت می‌شود. هرچند حتی اگر از پکیج هم در ساختمانی استفاده شود همچنان در صورت عدم همکاری ساکنان در پرداخت هزینه‌های شارژ و … مشکل وجود خواهد داشت؛ بنابراین چهارمین تفاوت موتورخانه و پکیج در مصرف مستقل واحدها و محاسبه هزینه انرژی آنها است.
  2. پکیج از فضای اشغالی منزل می‌کاهد. تمامی لوازم ضروری سیستم از کوئل‌ها، فن‌ها، موتور و... در دل یک پکیج جاگرفته است. بدیهی است که کمترین فضای ممکن از منزل شما اشغال خواهد شد. 
  3. انعطاف بسیار بالا مطابق با نیاز ساختمان و مناسب حتی برای ساختمان‌های کوچک! 
    از پکیج ها باقدرت بالا گرفته تا پکیج هایی مخصوص محیط‌های کوچک. این سیستم دقیقاً مطابق با نیاز شما به تهویة ساختمان می‌پردازد. 
  4. سرعت بالا در تهویه و نگهداری آسان؛ در عین نیاز کمتر به تعمیر.
    یکی از معایب بزرگ موتورخانه، این است که نیاز بیشتری به تعمیر دارد. درصورتی‌که موتورخانه مرکزی زمان بیشتری برای تعمیر خواهد برد، ازآنجایی‌که تمامی لوازم در یک پکیج قرار دارند، پکیج‌ها به زمان کمتری برای تعمیر نیز نیاز دارند و نگهداری و نصب آن‌ها نیز ساده‌تر است. به‌عبارت‌دیگر، دست تکنسین باز است و راحت‌تر می‌تواند به قلب سیستم دسترسی داشته باشد. 
  5. تولید صدای کم. 

تصویری از یک پکیج گرمایشی

معایب سیستم پکیج

  1. خطر گازگرفتگی در ساختمان‌های مجهز به پکیج بسیار بیشتر از ساختمان‌های مجهز به موتورخانه است. چون مشعل گازسوز پکیج‌ها از هوای درون واحدها برای فرایند احتراق استفاده می‌کنند، درصورتی‌که اکسیژن کافی به درون واحد وارد نشود، واحدها با کمبود اکسیژن مواجه خواهند شد و قوانین سختگیرانه‌ای نیز برای آن وجود دارد. از طرفی به علت احتمال نشت گاز مونوکسید کربن از دودکش، تعداد مرگ‌های خاموش در سال‌های اخیر به علت افزایش تعداد استفاده از سیستم پکیج در ساختمان‌ها، افزایش‌یافته است. درحالی‌که در موتورخانه‌ها با چنین مشکلی یا مواجه نخواهیم بود و یا احتمال آن بسیار ضعیف خواهد بود.
  2. نیاز به اجرای لوله‌کشی گاز و کنتور مجزا:اجرای سیستم پکیج در ساختمان‌های بلندمرتبه نیازمند اجرای طویل لوله‌کشی گاز، نصب کنتورهای مستقل، نصب شیرهای قطع و وصل متعدد در پارکینگ، راه‌پله، طبقات و داخل واحدها است که همین عامل در شرایط اضطراری مانند زلزله و آتش‌سوزی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و خود به مانع بزرگی در برابر خروج ساکنین از ساختمان تبدیل شود و به‌طورکلی سیستم پکیج ضریب ایمنی ساختمان را کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری:

برای انتخاب موتورخانه مرکزی یا پکیج حرارتی باید شرایط یک ساختمان در نظر گرفته شود. برای مثال در ساختمان‌های بزرگ مانند برج‌ها، ساختمان‌های مسکونی چندطبقه، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری متوسط تا بزرگ، ساختمان‌های آموزشی و … باید از سیستم موتورخانه مرکزی استفاده شود و در ساختمان‌های مسکونی کوچک تا متوسط می‌توان از سیستم پکیج نیز استفاده نمود. استفاده از پکیج ها برای ساختمان‌های تجاری بسیار بزرگ ممکن است صرفة اقتصادی نداشته باشد.در ساختمان‌های بزرگ اداری، مسکونی، تجاری و … با چند ده واحد یا قسمت مختلف از یک موتورخانه مرکزی در زیرزمین یا طبقات پایینی ساختمان استفاده می‌شود که کلیه متعلقات سیستم سرمایشی و گرمایشی در آن محل مستقر شده و دو دستگاه اصلی آن یعنی چیلر و بویلر عمل سردسازی آب و گرمادهی به آب را انجام می‌دهند و آب سردوگرم برای سرمایش و گرمایش ساختمان و نیز آبگرم بهداشتی با لوله‌کشی به کلیه واحدها ارسال می‌شود. موتورخانه‌های امروزی به‌صورت هوشمند و با سنسورهایی کلیه اطلاعات دمایی را از ساختمان جمع‌آوری می‌کنند تا همواره سیستم در حالت بهینه و کم‌مصرف کار کند. در ضمن باید این نکته را نیز لحاظ کرد که در کنار سیستم گرمایش باید سیستم سرمایش نیز در نظر گرفته شود و مناسب‌ترین سیستم سرمایشی و گرمایشی برای کل ساختمان انتخاب گردد که هم قیمت اولیه قابل‌توجیه داشته باشد و هم‌نیازهای اساسی ساختمان را به بهترین شکل پوشش دهد؛ بنابراین در پاسخ به سؤال موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج باید گفت که انتخاب آن باید متناسب با نیازهای ساختمان صورت بگیرد.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

 

تیم تحریریه ترموتجهیز به شما پیشنهاد می کند تا در خصوص این مطالب نیز مطالعه ای داشته باشید!

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.