لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

بهترین محل نصب کندانسور کولر گازی کجاست؟

یکشنبه, 27 تیر 1400
381
0
زمان مورد نیاز : 8 دقیقه

پیشگفتار:

نصب کندانسور کولر گازی و اسپلیت، با توجه به حساسیت بالای موجود در خطوط انتقال مبرد، می‌بایست با دقت تمام صورت پذیرد. کندانسورهای کولر گازی، می‌بایست در محیط و شرایط خاصی نصب گردند و برای این‌که عملکرد درستی نشان دهند، می‌بایست محل نصب آن را کاملا مطابق با استاندارد و دستور العمل ها بسازیم. شرایط و ویژگی‌های یک محیط نصب استاندارد برای کندانسور کولر گازی، در این مقاله شرح داده شده است.

نکات کلیدی مورد نیاز برای نصب کندانسور کولر گازی

کندانسور کولر گازی روی دستتان مانده و نمی‌دانید چه محلی برای نصب آن بهتر است؟ شاید هم یک کندانسور جدید تهیه کرده‌اید و قصد دارید آن را در محل بهتری، نسبت به کندانسور پیشین نصب کنید. پیش از آن‌که درباره‌ی نحوه‌ی نصب کندانسور کولر گازی بیشتر بحث کنیم، نیاز است بهتر با عملکرد این بخش مهم از دستگاه آشنا شویم. به طور خلاصه، کندانسور یا در عبارت لاتین (Condenser) یکی از اجزای حیاتی دستگاه تهویه مطبوع شما است؛ که کار اصلی آن، متراکم کردن و تغییر چگالی مبرد دستگاه می‌باشد. تا مبرد بتواند در شرایط ایده‌آلی که کندانسور ایجاد می‌کند، تبخیر شده یا مجددا به مایعی خنک تبدیل شود. در این مقاله، ترموتجهیز نکاتی مهم در زمینه‌ی بهترین محل برای نصب کندانسور کولر گازی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس همراه ما باشید!

 

عکس کندانسور کولرگازی

 

در حین نصب کندانسور کولر گازی، باید به چه عواملی دقت نمایم؟

  • خورشید و حرارت

آیا کندانسور در محیطی قرار دارد که در اکثر اوقات روز، زیر آفتاب مستقیم یا در مجاورت حرارت لوازم دیگر قرار دارد؟ اگرچه آفتاب نمی‌تواند کندانسور شما را کاملا خراب کند و سیستم خنک‌ کننده‌ی ساختمان شما را کاملا از کار بیندازد. منتهی توصیه می‌شود که برای عملکرد بهتر و ماندگاری بیشتر کندانسور کولر گازی، آن را زیر سایه نصب کنید. 

  • آیا اطراف کندانسور شما درخت، بوته یا هر گیاه دیگری وجود دارد؟

 بسیاری از صاحبان ساختمان‌ها، گمان می‌کنند که بهترین جایگزین برای سایبان، درختی‌ است که یک سایه‌ی معرکه بر روی یونیت کندانسور می‌اندازد. درحالی‌که این‌طور نیست. اگر به این فکر افتاده‌اید که کندانسور خود را در لابلای شاخ و برگ درختان نصب کنید، می‌بایست کاملا بیخیال این ایده شوید. می‌پرسید چرا؟ حتی درخت‌های محکم هم ممکن است در آب و هوای خراب یا بر اثر خطاهای انسانی، بر روی کندانسور شما بیفتند، چند شاخه‌ی آن بر روی زمین سقوط کند و باعث خرابی یونیت کندانسور شما شود. اگر هم خیال می‌کنید که با پنهان کردن کندانسور در میان بوته‌ها و یا چاله‌های مختلف، زرنگی کرده‌اید؛ می‌بایست این نکته را گوشزد نماییم که بوته‌ها، گل‌ها و هر گونه گیاه این‌چنینی، می‌توانند مسیر جریان هوای مورد نیاز کندانسور را قطع کنند. دستگاه برای عملکرد صحیح، نیاز به جریان مناسب هوا دارد و نصب آن در یک محیط خفه، مانند لابلای بوته‌ها یا پشت آن‌ها، می‌تواند خطر آفرین باشد.

  • چاله‌ها و برآمدگی‌های سطح زمین

چرا چاله‌ها و برآمدگی‌های سطح زمین نه؟ برای عملکرد مناسب و گردش درست مایعات درون آن، بهترین انتخاب این‌ است که نصب کندانسور کولر گازی، بر روی یک سطح صاف صورت پذیرد. به هیچ وجه کندانسور خود را بر روی برآمدگی‌های زمین، درون چاله و بخصوص محیط‌های ناهموار و گِل‌ اندود قرار ندهید. بهتر است برای صاف و مسطح شدن سطح زمین، یک پد را بر روی زمین قرار دهید و سپس کندانسور را بر روی آن نصب نمایید. 

  • امنیت یونیت کندانسور

و از همه مهم‌تر، امنیت یونیت کندانسور! کندانسور خود را در جایی نصب کنید که دور از دسترس و بازی کودکان باشد. در جایی باید نصب شود که در معرض ضربات فیزیکی خواسته و ناخواسته نباشند. 

باید و نبایدهایی که نصب کندانسور کولر گازی

  • برخی از افراد برای نصب کندانسور کولر گازی خود، یک باکس فلزی بزرگ را از یک فروشگاه لوازم خانگی تهیه می‌کنند و کندانسور یونیت را در آن قرار می‌دهند. 
  • حتما مطمئن شوید که خطوط انتقال مبرد، به خوبی محکم شده باشند و بر سر جای خود نصب شده باشند.عدم نصب درست خطوط انتقال مبرد، موجب اختلال در عملکرد کندانسور می‌شود. 
  • حواستان باشد که مبرد از پیش شما نشت نکند. هر وقت بست‌های کندانسور را محکم کردید و آن را بر سر جای خود نصب نمودید؛ میزان مبرد سیستم را چک کنید. اگر نیاز به مبرد جدید داشتید، به هیچ وجه مبرد را به مبرد قبلی اضافه نکنید. نوع مبرد مورد استفاده می‌بایست بر اساس دستورالعمل‌های دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد. 
  • پیش از نصب کندانسور کولر گازی، حتما تمام لوازم و تجهیزات مورد نیاز را آماده کنید. ممکن است سرویس نصب کندانسور کولر گازی کمی هزینه‌بر باشد. اگرچه بهتر است که حتما در صورتی‌که از تجهیزات گران و با قیمت بالا استفاده می‌کنید، از سرویس‌کاران کولر گازی استفاده نمایید. ممکن است در حال نصب کندانسور، مقداری مبرد از پیش شما نشت کند. در چنین مواردی، حتما پیش از به کار انداختن سیستم، میزان مبرد آن را بررسی کنید. 

 

عکس یونیت خارجی کولرگازی

 

سایر اقداماتی که پیش از به کار انداختن کندانسور ، می‌بایست بررسی کنید.

نصب کندانسور کولر گازی، به این سادگی نیست که بتوان بدون هیچ تخصص خاصی، آن را به انجام رساند. بخصوص تعمیر کندانسور و خارج کردن غیراصولی آن، می‌تواند به شدت به دستگاه شما آسیب برساند و موجب تشدید هزینه‌های تعمیر سیستم گردد. بنابراین در حین نصب کندانسور کولر گازی، حتما از انجام این اقدامات اطمینان حاصل نمایید؛ تا کندانسور شما بدون هیچ مشکلی کار کند. 

  1. مطابق با دستورالعمل‌هایی که در گام‌های پیشین برای استانداردهای محل نصب کندانسور مشخص کردیم؛ محیطی دور از حرارت سایر لوازم و تابش نور مستقیم آفتاب را تعیین کنید. این محیط می‌بایست دور از دسترس کودکان و در جایی دور از محیطی که زیاد در آن رفت و آمد می‌شود، باشد.
  2. این امر که از بسته بودن تمامی اتصالات و بست‌ها اطمینان حاصل نمایید؛ از اهمیت بسیار بالایی در سلامت عملکرد کندانسور برخوردار است.
  3. خطوط مبرد و ساکشن را از اواپراتور تا محل کندانسور بکشید. حتما این خطوط را با بست‌ها محکم کنید و به خوبی آن را لحیم کنید تا از اکسیداسیون آن جلوگیری نمایید (در صورتی‌که لوله‌ها دارای مبرد هستند، از استفاده از لحیم‌کاری خودداری کنید). اگر فشار این خطوط کاهش پیدا کرد، می‌توانید مقداری آب کف‌دار را بر روی لوله‌های انتقال مبرد بمالید. در صورت وجود نشتی، به راحتی می‌توانید متوجه آن بشوید.
  4. برای جلوگیری از فاسد شدن و خرابی لوله‌های مبرد، از یک پمپ مکنده‌ی مخصوص استفاده نمایید و اجازه دهید 20 دقیقه الی بیشتر فعالیت نماید. این‌کار تمامی رطوبت موجود در خطوط انتقال مبرد را حذف کرده و جلوی فساد آن را می‌گیرد.
  5. حتما اتصالات الکتریکی کندانسور را چک کنید. برای این‌کار می‌توانید بر روی دستورالعمل‌های سازنده تکیه نمایید. 
  6. حالا پس از اتمام کار، ترموستات را بر روی دمایی پایین تنظیم کنید؛ تا بتوانید کاملا از سلامت عملکرد دستگاه اطمینان حاصل کنید. در دماهای مختلف، بالاترین و پایین‌ترین حد فشار را بررسی کنید و آن را با دستورالعمل‌های سازنده تطبیق دهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، این ویدیو را تماشا کنید.

نتیجه گیری:

کندانسور یکی از مهم‌ترین قطعات کولرهای گازی می‌باشد. کندانسور‌ها یا همان چگالنده دستگاه، نوعی مبدل حرارتی می‌باشند که معمولاً در تمام سیستم‌های انتقال حرارتی استفاده می‌شوند. بدین صورت است که ماده‌ی گازی با عبور از آن به مایع تبدیل می‌شود. این تغییر فاز بر اثر سرد شدن گاز صورت می‌گیرد.درون کندانسور‌ها یک سیال خنک‌کن به صورت مایع یا گازی وجود دارد. زمانی که ماده گازی که دمای بسیار بالایی دارد، از کندانسور عبور می‌کند، حرارت نهان ماده از آن گرفته و به سیال خنک‌کننده منتقل می‌شود. در این مرحله دمای گاز به شدت افت کرده و تبدیل به مایع سرد می‌شود.کندانسورها در یونیت خارجی اسپلیت ها قرار دارند و چون حاوی مبردهایی با درجات اشتعال پذیری و آسیب رسانی برای سلامت و محیط زیست هستند،نصب آنها موضوع بسیار حساسی هست.از طرف دیگر تهیه کردن مجدد مبرد ها هزینه ی بالایی دارد پس باید در نصب کندانسور بسیار دقت داشت که ضربات فیزیکی یا شرایط محل نصب باعث نشت مبرد ها و در نهایت خرابی کندانسور نگردد.در این مقاله ترموتجهیز به بررسی شرایط نصب و باید ونباید های آن پرداخته است. مفتخر خواهیم شد که با یک تیم مجرب، مشاور همیشگی شما در خرید و نصب تجهیزات تهویه مطبوع باشیم.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

 

تیم تحریریه ترموتجهیز به شما پیشنهاد می کند تا در خصوص این مطالب نیز مطالعه ای داشته باشید!

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.