لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

کندانسور چیلر تراکمی [از چیستی تا عملکرد دستگاه!]

یکشنبه, 09 آبان 1400
199
0
زمان مورد نیاز : 8 دقیقه

پیشگفتار:

برای بررسی نقش کندانسور در عملکرد چیلر،ابتدا باید چیستی دستگاه کندانسور را شرح بدهیم. کندانسور یکی از بخش‌های مهم این سیستم‌های صنعتی/تجاری است که نقش بسیار زیادی در تکمیل سیکل مبرد در چیلرها دارد. کندانسور ممکن است از نوع هوا خنک یا آب خنک باشد که سازوکار هر یک با دیگری متفاوت است. این مقاله، به بررسی دقیق و کاملاً تخصصی عملکرد کندانسور در سیستم، انواع آن، نقشة حضور آن در سیستم چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک، مینی چیلر و... اختصاص‌یافته است. چیلرهای آب خنک و هوا خنک صنعتی، کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت دارند که قطعاً زنجیرة دورودراز آن در این مقاله نخواهد گنجید. از آن‌ گذشته تمرکز ما در این مقاله، گامی فراتر از کاربر چیلرهای صنعتی بوده و قرار است به طور تخصصی، کندانسور چیلر را بر زیر نگاه آنالیزور خود بکشانیم. پس بیایید لنزهای قدرتمند چشمان خود را در ادامة این مقاله نیز مجهز نگه داریم و ببینیم ترموتجهیز در رابطه‌ با کندانسور چیلر، عملکرد آن به‌ عنوان بخشی از چیلر، انواع آن و کاربردهای هر نوع، چه در چنته دارد!  

بررسی نقش کندانسور در عملکرد چیلر

نقش کندانسور در عملکرد چیلر

چرخة مبرد در سیستم چیلر را به یاد دارید؟ مسلماً در هر زمینة صنعتی، دمای خاصی مدنظر است و کاربران بر اساس همین نیاز، نوع چیلر، مبرد و به طبع نوع کندانسور خود را نیز تغییر می‌دهند. این را هم به یاد دارید که مبرد در چرخة چیلر، ابتدا وارد اواپراتور می‌شد، در آنجا بسته به نوع مبرد، آب یا گلیکول می‌جوشید و تبدیل به بخار یا مایع فشار پایین می‌شد. این گاز فشار پایین قدم به درون کمپرسور می‌گذاشت که همان‌طور که از نام آن مشخص است؛ قرار است گاز را کمپرس کرده، یا به آن فشار زیادی وارد کند؛ بنابراین در نهایت ما گازی با فشار بسیار بالا خواهیم داشت که قرار است وارد کندانسور شود! حال این هوا (با در برخی نمونه‌ها آب)، در کندانسور خنک می‌شوند و تبدیل به یک مایع با فشار بالا می‌گردند. سپس این مایع از کندانسور چیلر، وارد شیر تنظیم می‌شود که قرار است میزان مبرد ورودی به اواپراتور را کنترل کند و مجدداً سیکل چرخش مبرد در سیستم آغاز می‌شود.

به طور معمول کندانسورها را عایق‌بندی نمی‌کنند. حرارتی که وارد کندانسور می‌شود ناخواسته است و این قطعه قرار است حرارت را دفع نموده، آن را تقدیم اتمسفر نماید! اگرچه در طراحی‌های مدرن کندانسور چیلرهای صنعتی، ممکن است که برخی از کندانسورها را مجهز به عایق حرارتی بسازند. این عامل بستگی به زمینة فعالیت شما، نحوة کاربرد سیستم، ساختمانی که چیلر قرار است در آن کار گذاشته شود، میزان هوای آزاد در دسترس و... داشته باشد که توسط پیمانکار پروژه تشخیص داده می‌شود.

نقش کندانسور در عملکرد چیلر

انواع کندانسور چیلر و کاربرد آن‌ها

دو نوع کندانسور مختلف در چیلرها استفاده می‌شود که شامل گزینه‌های زیر است: 

  • کندانسور هوا خنک: این نوع کندانسور، مقدار محدودی از هوا را خنک نموده و مبرد گازی را متراکم ساخته و مجدداً به مایع تبدیل می‌کند. این کندانسور ممکن است درون سیستم کار گذاشته شود یا بیرون از آن تعبیه شده باشد. در کل می‌توان گفت که کندانسور چیلر هوا خنک، حرارت را از چیلر گرفته و به هوای آزاد می‌دهد.دستگاه کندانسور هوایی یا همان هوا خنک به‌راحتی از آلودگی‌های سطحی پاک‌سازی می‌شود و برای پایدار نگه‌داشتن راندمان آن باید سعی شود همواره سطح کویل و پره‌های آن تمیز نگه‌داشته شود.

وقتی به کندانسور هوا خنک فکر می‌کنید، یاد رادیاتور بیفتید که چگونه موتور اتومبیل را خنک می‌سازد. یک بلوور که با موتور الکتریکی کار می‌کند، هوا را به درون سیستم می‌کشد. سپس هوا با ایجاد تبادلات حرارتی با مبرد سیستم، عمل خنک‌ کنندگی و آزادسازی حرارت را در سیستم به انجام می‌رساند. یک کندانسور برای این‌که بتواند به‌درستی کار کند، می‌بایست دمای هوای آزادی که وارد سیستم می‎شود، حدود 95 درجه فارنهایت یا 35 درجه سانتی‌گراد باشد. معمولاً کندانسورهای هوا خنک، به دلیل این‌که نیاز وجود برج خنک کننده را از دوش طراحان برمی‌دارند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

  • کندانسور آب خنک: کندانسور چیلرهای آب خنک، آب را از کولینگ‌ تاور (برج خنک‌ کننده) گرفته و مبرد را متراکم می‌سازند.در تصویر زیر، عملکرد سیستم چیلر به صورت شماتیک رسم شده است و جایگاه کندانسور این سیکل تبرید را می توان در این تصویر مشاهده کرد.

در چیلرهای آب خنک، آب از کولینگ‌ تاور به کندانسور پمپ می‌شود. معمولاً کولینگ‌ تاور را بالای پشت‌بام یا روی سقف نصب می‌کنند. این دستگاه حرارت را از آب کندانسور گرفته و به هوای آزاد می‌دهد؛ بنابراین آب موجود در کندانسور خنک شده و هوای بیرون گرم می‌شود. معمولاً دمای آب موجود در کندانسور تا 32 درجه سلسیوس خنک شده و سپس به 27 درجه سلسیوس برمی‌گردد. دقت کنید که در نوع آب خنک چیلرها، دو نوع کولینگ‌ تاور وجود دارد. یکی با مدار جریان بسته و دیگری با مدار جریان باز. 

انواع کندانسور چیلر و کاربرد آن‌ها

سیستم داخلی کندانسور چیلر:

معمولاً زیر پوستة مقاوم و محکم کندانسور، شبکه‌ای از لوله‌های مختلف تعبیه شده است. با توجه‌ به طراحی کندانسور شما، این لوله‌ها می‌توانند صاف و مستقیم باشند، حالت U به خود بگیرند و یا همگی به یک نقطه منتهی شوند. این شکل طراحی در کندانسور، امکان فشرده‌سازی دستگاه و کوچک شدن ابعاد آن را پیشروی کارشناسان و سازندگان می‌گذارد. اگر نگاه دقیق‌تری به خروجی کندانسور بیندازید، دو شیر تنظیم به چشمتان خواهد خورد. اگر این شیرها را ببندید، مبرد درون کندانسور گیر خواهد افتاد. معمولاً برای بیرون کشیدن مبرد از درون کندانسور، از پمپ‌های خاصی بهره می‌گیرند.  

سیستم داخلی کندانسور چیلر

سؤال: آیا ممکن است در کندانسور هم رسوبات جمع شوند؟ 

بله! همان‌ طور که پیش‌ از این گفتیم؛ در دل کندانسور چیلر شبکه‌ای از لوله‌های مختلف وجود دارد که ممکن است در این لوله‌ها و حتی مبدل حرارتی کندانسور، رسوباتی همچون نمک، میکروب، مواد معدنی و باکتری‌های رشدیافته پیدا شود. حتماً یادتان می‌آید که بالاتر گفتیم معمولاً کندانسور چیلرها را عایق نمی‌کنند. چرا که عایق نمودن لوله‌های کندانسور موجب کاهش بازده سیستم و ظرفیت برودتی کلی سیستم می‌گردد؛ بنابراین نیاز است که هرازگاهی به طور مرتب حواسمان به تمیزکردن کندانسور باشد و به‌موقع به آن رسیدگی کنیم. 

کندانسور چیلر

نتیجه گیری:

نقش کندانسور در چیلر، گرفتن حرارت از سیال گازی با درجه حرارت بالا توسط یک سیال دیگر مانند هوا یا آب و یا هر سیال خنک‌ کننده دیگری است. دستگاه کندانسور در طرح‌های متعدد (از جمله نوع هوا خنک، نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله، صفحه‌ای و غیره) و در سایزهای متنوع ساخته می‌شود که وظیفه همه آنها یکسان است.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

 

تیم تحریریه ترموتجهیز به شما پیشنهاد می کند تا در خصوص این مطالب نیز مطالعه ای داشته باشید!

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.