لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

بهترین سیستم سرمایش هوای دفتر کار با نیروهای زیاد و شلوغ

چهارشنبه, 22 دی 1400
49
0
زمان مورد نیاز : 10 دقیقه

پیشگفتار:

"سرمایش هوای دفتر کار"، با کمک سیستم‌های تهویه و هوا رسان‌های متعددی صورت می‌پذیرد. این سیستم‌ها، بر اساس نیاز شما و بعد از محاسبات مختلف انتخاب‌شده و متناسب با نقشه‌کشی ساختمان نصب می‌گردد. در این مقاله، ترمو تجهیز درباره‌ی بهترین روش مناسب برای خنک کردن دفاتر کار و نکات مربوط به این زمینه را برمی‌شمارد. پس در این مقاله نیز همراه ترمو تجهیز باشید.

بهترین روش برای سرمایش دفتر کار 

بر اساس نوع ساختمانی که دفتر کار شما در آن واقع‌ شده است، محیط آن، اقلیم ناحیه‌ای که در آن کار می‌کنید، افرادی که در آن کار می‌کنند و میزان افرادی که به‌طور روزانه در آن رفت‌وآمد می‌کنند؛ نوع سیستم تهویه‌ی مناسب برای خنک کردن دفتر کار می‌تواند متفاوت باشد. از سویی، روش‌های متعددی برای تهویه‌ی طبیعی ساختمان وجود دارد، که بسته به طراحی ساختمان، پنجره‌ها و درها و... می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. دفاتر کار کوچک به آن صورت مشکلی ندارند. کارمندان این دفاتر عموماً برای خنک کردن دفتر کار خود، از سیستم‌های سرمایشی معمولی استفاده می‌کنند، که با ریموت کنترل می‌توان به‌راحتی درجه‌ی دمای هوا را تنظیم نمود. حتی در بسیاری از موارد، با توجه به نوع اقلیم می‌توان از پنجره‌ها و درهای اتاق‌ها برای برقراری جریان طبیعی هوا در ساختمان استفاده کرد. این ساختمان‌های کاری کوچک که اغلب شامل دفاتر کوچک، رستوران‌ها و مغازه‌ها می‌شوند، دردسر زیادی برای خنک‌کنندگی به صاحبان خود وارد نمی‌کنند. اما دفاتر بزرگ و چندطبقه‌ای که روزانه افراد زیادی در آن رفت‌وآمد می‌کنند چطور؟ مسلماً این دفاتر را نمی‌توان با سیستم خنک‌کننده‌ی ساده به دمای مطلوب رساند. ترمو تجهیز در این مقاله، بهترین سیستم‌های خنک‌کننده برای دفاتر شلوغ را به شما معرفی می‌کند.

بهترین روش برای سرمایش دفتر کار

(بهترین روش برای سرمایش دفتر کار)

محاسبه میزان هوای تازه مورد نیاز برای سرمایش دفتر کار

با توجه به ابعاد ساختمان و میزان رفت‌وآمدهای درون آن، مهندسان و پیمان‌کاران پروژه‌های راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی، برای خنک کردن دفتر کار، نیاز به دسترسی به میزان هوای تازه موردنیاز شما دارند. گاهی اوقات شرایط مختلف، باعث می‌شود که مهندسان نتوانند cfm بیرون ساختمان را به‌درستی محاسبه کنند. مهندسان برای تعیین جریان هوای بیرون، از فرمول محاسبه‌ی خاصی استفاده می‌کنند که در آن شاخص‌های متعددی همچون OAT (دمای هوای بیرون از ساختمان)، RAT (دمای هوای برگشتی) و MAT (دمای ترکیبی این دو جریان) بهره گرفته می‌شود. 

 هوای تازه% = ((MAT - RAT) / (OAT - RAT)) X 100

به‌عنوان‌مثال، اگر جریان هوای تازه درنهایت 20 درصد به دست آید، محاسبه‌ی CFM هوا اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. شما در این روش، عرض و ارتفاع دیوار را بافاصله‌ی کف زمین تا سقف اندازه‌گیری می‌کنید. این مقادیر را در هم ضرب می‌کنید تا مقدار فوت مکعب اتاق به دست آید. سپس مقدار حاصله را در میزان جریان هوای دلخواه به ازای ساعت ضرب نموده و پس از تقسیم این مقدار بر 60، CFM اتاق به دست خواهد آمد. CFM موردنیاز برای دفاتر کاری و ساختمان‌های تجاری شلوغ، عموماً بین 25-15 تعیین می‌گردد. این مقدار در برخی ساختمان‌ها، مانند رستوران‌ها، اتاق‌های استعمال دخانیات، سالن‌های ورزشی و سایر ساختمان‌های این‌چنینی به 35 الی 40 نیز می‌رسد.

سرمایش هوای دفتر کار

(سرمایش هوای دفتر کار)

انتخاب بهترین سیستم خنک کننده برای دفتر کار

حالا پیمان‌کاران بر اساس مقادیر به‌دست‌آمده، سیستم سرمایشی مناسب برای خنک کردن دفتر کار را انتخاب می‌کنند. تعداد پنجره‌ها و درهای ساختمان نیز، اثر مستقیم در گردش جریان هوا در ساختمان خواهد داشت. بنابراین، در ساختمان‌های پرتردد و بلندی که اکثراً پنجره‌ها بسته می‌مانند، نیاز است از هواسازهای مرکزی و مخصوص استفاده‌ی تجاری بهره جویید. معمولاً ابعاد هواسازهای موردنیاز برای چنین ساختمان‌هایی بسیار بزرگ هست. به همین سبب، در موتورخانه‌های خاصی درون ساختمان و جدا از سایر بخش‌های آن تعبیه می‌گردد. گاهی نیز هواسازهای موردنیاز برای تهویه مطبوع، به‌صورت تهویه‌ی نقطه‌ای تعبیه می‌گردند. به این منظور که مطابق با نیازهای هر واحد، برای تأمین هوای سرد موردنیاز برای خنک کردن دفتر کار تنظیم می‌گردند. معمولاً موتورخانه‌های این‌چنینی دور از دسترس عموم قرار می‌گیرد و تنها اهالی فن و متخصصان کار با این دستگاه‌ها به آن دسترسی پیدا می‌کنند. 
طبق توصیه‌ی متخصصان مختلف، نیاز است برای خنک کردن دفاتر کار و برقراری جریان هوای مطلوب، هر واحد مسیری برای جریان هوا داشته باشد. توانایی برقراری جریان هوای مطلوب، ایجاد کانال‌های فاقد هرگونه نشتی و گاهی استفاده از چند هواساز برای یک ساختمان تجاری و اداری، توسط بسیاری از برندهای ساخت تجهیزات تهویه توصیه می‌گردد. 

نکات مربوط به انتخاب سیستم سرمایشی مناسب برای خنک کردن دفتر کار

نکات زیر را درزمینه‌ی انتخاب بهترین سیستم خنک‌کننده برای دفاتر کاری شلوغ از یاد نبرید.

  • سیستم سرمایشی در هر ساختمان تجاری، با یک ساختمان کاری دیگر فرق می‌کند. میزان رفت‌وآمد در هر ساختمان نیز با دیگری متفاوت است. 
  • میزان کارکرد سیستم تهویه، می‌بایست با توجه به ساعت شلوغ کاری ساختمان تنظیم گردد. معمولاً ساعات 9 تا 12 ظهر، بیشترین شلوغی را در دفاتر کاری به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین سیستمی باید انتخاب شود، که بتواند پاسخگوی نیازهای شما در بالاترین حد نیاز باشد. معمولاً ظرفیت سرمایش سیستم خنک‌کننده‌ی ساختمان را کمی بالاتر از میزان استاندارد انتخاب می‌کنند؛ تا در صورت نیاز در آب‌وهوا و اقلیم، بخصوص در فصول گرم سال، پاسخگوی نیاز کاربران باشد. 
  • استفاده از چند هواساز، موجب می‌شود که در صورت نقص بخشی از سیستم، تنها اندکی از ظرفیت کلی سیستم کاهش پیدا کند. بنابراین تهویه در ساختمان مختل نخواهد شد. 
  • حتی اگر بهترین سیستم سرمایشی را برای خنک کردن ساختمان انتخاب کرده باشید، در صورت عدم رعایت نکات مراقبت از سیستم و چکاب مرتب آن، سیستم به‌مرورزمان با کاهش راندمان کارکرد مواجه خواهد شد. 
  • میزان گاز دی‌اکسید کربن نیز، بخصوص در سالن‌های بزرگی مانند سالن‌های کنفرانس، بر روی چرخه‌ی هوای مطبوع تأثیر داشته و موردمحاسبه قرار می‌گیرد. 
  • می‌بایست به‌طور مرتب، جریان هوای سیستم خنک‌کننده را موردبررسی قرار دهید. به این صورت، دستگاه بهترین عملکرد را در طولانی‌مدت خواهد داشت. بخصوص نسبت به تمیز کردن و یا جایگزینی فیلترهای دستگاه، با حساسیت بالا عمل کنید. 
  • در روند انتخاب تجهیزات تهویه، عموماً هر ناحیه از ساختمان کدگذاری می‌شود و بر اساس میزان افرادی که در آن رفت‌وآمد می‌کنند، تجهیز می‌گردد. 

نمایی شماتیک از مسیر های سیستم تهویه ساختمان

نمایی شماتیک از مسیر های سیستم تهویه ساختمان

نتیجه گیری:

"سرمایش هوای دفتر کار"، در فضا هایی با مساحت و ابعاد کوچک مانند سیستم های تهویه برای مصارف خانگی و کاربری مسکونی می باشد که می توان به صورت سیستم سرمایش مرکزی مانند چیلر ، مینی چیلر و VRF  یا به صورت جداگانه مانند داکت اسپلیت و کولرگازی  اجرا شود.ولی در ابعاد گسترده تر محاسبات و ملاحظات خاص خودش را می طلبد که ترموتجهیز در این مقاله به این موضوع به صورت تخصصی پرداخته است.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.