لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

تفاوت هواساز هایژنیک با معمولی [ذکر 4 فاکتور اصلی]

چهارشنبه, 09 تیر 1400
69
0
زمان مورد نیاز : 7 دقیقه

خلاصه محتوا

هواساز هایژنیک (بیمارستانی) وسیله‌ای مستقل یا جدای از هواساز خانگی و صنعتی نبوده و اصول اساسی و اجزای کلیدی آن تفاوتی ندارد. اما با این حال این وسیله برای برخی از اهداف خاص توسعه یافته و برخی از ویژگی‌های متمایز را در دستور کار قرار داده است. با ما همراه باشید تا به این ویژگی‌های متمایز بپردازیم.

مقایسه هواساز هایژنیک با هواساز صنعتی

در یادداشتی مجزا، تلاش کردیم تا به تفصیل قطعات و اجزای مختلف هواساز صنعتی را بررسی کرده و از این طریق تا سرحد امکان با ساختار و عملکرد این وسیله آشنا شویم. اما در یادداشت پیش رو هدف اصلی ما، پرداختن به نوع خاصی از هواساز است که برای مصارف بیمارستانی و کلینک ها کاربرد فراوانی دارد. بدون فوت وقت، با ما همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر ماهیت هواساز بیمارستانی . 

نمای داخلی هواساز هایژنیک

معرفی هواساز صنعتی 

هواساز هایژنیک نوع خاصی از هواسازهای صنعتی است. بهتر است تا در گام اول، ماهیت هواساز صنعتی را در کنار هم مرور کنیم. هواساز معمولی دستگاهی است که از آن برای گردش هوای یک محیط و اصلاح مختصات آن تحت شرایط مختلفی استفاده می‌شود. اصلاح مختصات هوا، شامل دسته وسیعی از عملیات‌ها و پروسه‌ها خواهد شد؛ شامل گرمایش، سرمایش، تغییر میزان رطوبت یا حتی تقویت فشار و افزایش حجم جریان هوا. دقیقاً به همین علت است که هواساز صنعتی یا همان معمولی به دسته‌های مختلفی تقسیم خواهد شد.

 

اجزای اصلی و مشترک اغلب انواع هواسازها

  • فیلترها
  • اجزای سرمایش یا گرمایش
  • اجزای اصلاح میزان رطوبت
  • پلنوم‌های مخلوط و تغییر ترکیب هوا
  • فن‌های مکش و دمش
  • ابزارها و اجزای کنترلی
  • کنترل‌کننده‌های میزان صدا یا لرزش

عکس فیلتر هواساز بیمارستانی

هواساز هایژنیک در چه مکانی استفاده می شود؟

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بهتر است پیش از پرداختن به ماهیت این وسیله، ابتدا به این موضوع بپردازیم که هواساز هایژنیک در چه محیط‌هایی کاربرد دارد. این سیستم تهویه در واحدهای بهداشتی مانند اتاق‌های عمل و جراحی، اتاق‌های ایزوله مخصوص بیماران تنفسی، بخش‌های مربوط به نگهداری مواد غذایی، سوله‌های حفظ و نگهداری مواد آلی یا معدنی حساس و یا حتی لابراتوارهای آزمایشگاهی از هواساز هایژنیک استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید که استفاده از هواساز هایژنیک صرفاً مربوط به فضاهای بهداشتی و صنایع غذایی نبوده و در برخی از مواد ممکن است حتی در اتاق‌های کنترل و دیتاسنترها نیز از آن استفاده شود.

 اساساً از این دستگاه در محیط‌هایی که نیاز به هوای پاک بسیار بیشتر از حالت نرمال است استفاده خواهد شد. هوای تولیدی توسط هواساز هایژنیک به منظور کاهش شانس حضور ذرات معلق ناخواسته و حذف میکروب‌های نامطلوبی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها، پس از بیشترین میزان تصفیه و اصلاح در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در اصل این دسته از انواع هواساز صنعتی با مقصود افزایش میزان بهداشتی‌سازی (Sanitation) تولید می‌شوند.

تصویر فیلتر هواساز بیمارستانی

فرق بین هواساز بیمارستانی با هواساز صنعتی معمولی 

  • حال با وجود شناخت کاربرد هواساز بیمارستانی و ویژگی هوای تولیدی آن، بهتر می‌توان به این موضوع پرداخت که اساساً این وسیله چه تفاوتی در عملکرد با هواساز معمولی دارد.
  •  اساس عملکرد در هواساز هایژنیک تفاوتی با هواساز معمولی ندارد. به بیانی دیگر در این سیستم نیز به کمک فن یا مجموعه‌ای از فن‌ها، هوا به داخل مکش شده و با عبور از مراحل خاصی از طرف دیگر خارج خواهد شد.
  • موضوعی که در این بین باعث ایجاد تفاوت خواهد شد، مراحلی است که هوا در هواساز هایژنیک پشت سر می‌گذارد. در این نوع از هواساز صنعتی، اغلب مراحل مانند هواساز معمولی است اما در بخش فیلترها، تفاوت‌های اساسی به چشم می‌خورد. البته تفاوت محدود به این بخش نبوده و ما معتقدیم حداقل چهار تفاوت اصلی برای هواساز هایژنیک قابل تصور است.

تفاوت‌ اصلی هواساز هایژنیک با معمولی

✅ در این وسیله تمام یا دست‌کم غالب اجزا از موادی با ترکیب ویژه ساخته شده‌اند. جنس خاص این قطعات باعث می‌شود رطوبت کمتری بر سطح آن‌ها باقی مانده و همچنین شانس رشد میکرو ارگانیسم‌ها در بستر قطعات به حداقل برسد.

✅ استانداردهای طراحی، تولید و اسمبل بدنه هواساز بیمارستانی سخت‌گیرانه‌تر است. سطح نفوذ ناپذیری و عایق بودن بدنه به شکل قابل توجهی بالاتر می‌رود. این به امنیت میکروبی بیشتر در فضای درون وسیله کمک شایانی می‌کند.

✅ اجزا و قطعات مربوط به کنترل میزان ارتعاش و لرزش نیز استاندارد بالاتری دارند. در هواساز بیمارستانی به منظور ثبات ساختار کانال‌ها در برابر صدا یا لرزش بیشتر، این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود. در نظر داشته باشید که انتقال لرزش هواساز به محیط کانال‌ها، شانس افزایش سطح ذرات موجود در مجاری را به همراه دارد.

✅ کارایی و بهره‌وری در فیلتراسیون اصلاح شده و نسبت به هواساز معمولی تفاوت معناداری دارد. استفاده از فیلترهایی با ماهیت خاص مانند (Absolute Filter)، (Flexible Bag Filter) یا (Rigid Bag Filter) بهره‌وری فیلتراسیون را به‌مراتب بیشتر می‌کند. در نظر داشته باشید که تمام فیلترهای مورد استفاده در هواساز هایژنیک باید استانداردهای بهداشتی مربوطه را داشته باشند که با  کدهای مختلفی معرفی می‌شوند؛ به طور مثال برخی از کدها برای فضاهای بیمارستانی و برخی دیگر برای واحدهای صنایع غذایی کاربرد دارند. 

🔔 در کنار موارد مذکور، ممکن است بتوان در سایر اجزای هواساز هایژنیک نیز تفاوت‌ها و تمایزهایی را مشاهده کرد اما اصل تفاوت‌ها عملاً محدود به موارد فوق است. 

در کنار تفاوت ماهیت، نحوه نصب و جایگذاری فیلترها نیز موضوع مهم دیگری است که تولیدکنندگان و طراحان بر روی آن تأکید دارند. تنها در صورت نصب صحیح و اطمینان از عدم آسیب به بستر فیلترها، تضمینی در رابطه با خاصیت ضد ارگانیسم آن وجود دارد.

 

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه 

 

نکته پایانی: تیم ما چه خدماتی به شما ارائه می دهد؟

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.