لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

محاسبه ظرفیت چیلر و مینی چیلر +[فرمول و نکات مهم]

پنجشنبه, 26 فروردین 1400
492
0
زمان مورد نیاز : 9 دقیقه

چکیده مقاله

محاسبه ظرفیت چیلر هوا خنک، چیلر آب خنک و مینی چیلر به عوامل متعددی بستگی دارد. این تعیین ظرفیت گاه از طریق محاسبه‌ی ظرفیت برودتی مورد نیاز سیستم هدف تعیین می‌شود. اما باید در نظر داشت که عوامل دیگری، از جمله نحوه‌ی تابش نور خورشید بر محل پروژه، شرایط اقلیمی پروژه، تعداد دستگاه‌های موجود در محل پروژه که استعداد تولید گرما و حرارت را دارند و... نیز در افزایش یا کاهش میزان ظرفیت تبریدی سیستم چیلر و مینی چیلر تاثیر می‌گذارند.

مینی چیلرها، دسته‌ای از چیلرها هستند که با ظرفیت‌های برودتی پایین‌تر به بازار عرضه‌ می‌شوند. به طور معمول حداکثر میزان ظرفیت مینی چیلر، به 10 تن تبرید نیز می‌رسد. پروژه‌هایی که از ظرفیت‌های پایین تبریدی استفاده می‌کنند، شامل ساختمان‌های مسکونی، صنایع خاص، ویلاها و... می‌شوند. چیلرها با خاصیت خنک‌ کنندگی خود، موجب سرمایش و تهویه‌ی مطبوع تاسیسات هدف می‌گردند. برخی از چیلرها، با پشتیبانی از فناوری داکت‌ کشی، هوای مطبوع مورد نیاز را در میان واحدهای مختلف یک ساختمان توزیع می‌کنند. تعدادی از آن‌ها، حتی وظیفه‌ی تامین آب سرد مورد نیاز کاربران را نیز بر عهده دارند. اما ممکن است سوال تعداد بسیاری از افراد، نحوه‌ی محاسبه ظرفیت مینی چیلر یا چیلر با توجه به پروژه باشد. در ادامه‌ی مقاله، ضمن اطلاع از شیوه‌های تعیین ظرفیت تبریدی، عوامل تاثیرگذار در انتخاب این دستگاه‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

محاسبه ظرفیت چیلر و مینی چیلر

فرمول محاسبه تعیین ظرفیت تبریدی چیلر و مینی چیلر

هر دو دستگاه، شامل ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی می‌باشد. ظرفیت اسمی مینی چیلرها نیز، درست مانند چیلرها، توسط استاندارد AHRI جهانی ارائه می‌شود.

نکته مهم : درست مانند بررسی ظرفیت چیلر، ظرفیت مینی چیلر توسط فرمول معروف Q=m×ρ×Cp×ΔT محاسبه می‌شود.

 

فرمول محاسبه ظرفیت سرمایش چیلر و مینی چیلر

  • Q ظرفیت چیلر یا مینی چیلر،
  • Cp مقدار ظرفیت گرمایی آب است که در واحد Btu/lb.F اندازه گرفته می‌شود.
  • ΔT مقدار اختلاف به دست آمده از آب ورودی و خروجی سیستممی‌باشد.
  • m مقدار آب دبی شده چیلر و مینی چیلر است، که با واحد گالن بر دقیقه مشخص می‌شود.
  • چگالی آب نیز با ρ مشخص می‌شود.

 

معمولا در این فرمول، اختلاف دمای آب ورودی و خروجی بر حسب فارنهایت و چگالی آب، با واحد پوند بر گالن (pound to gallon) تعریف می‌شود. دلیل این واحدها را می‌توان به سیستم آمریکایی محاسبه‌ی این ظرفیت مربوط دانست.

بنابراین با توجه به فرمول بالا، عوامل موثر در میزان ظرفیت سرمایشی چیلر ها و مینی چیلرها، نه تنها در میزان آب دبی شده در سیستم وجود دارد، بلکه در عوامل دیگری هم‌چون دمای آب ورودی و خروجی، چگالی آب، ظرفیت گرمایی آب و... نیز خلاصه می‌شود. دقت داشته باشید که در محاسبه ظرفیت سرمایشی، عواملی مانند سختی آب هم تاثیر دارد. بنابراین استفاده از آب‌های باکیفیت، در راندمان دستگاه تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

تعیین ظرفیت تبریدی چیلر و مینی چیلر

(هر مینی چیلر ظرفیت خاص خود را دارد)

عوامل تاثیر گذار در تعیین ظرفیت تبریدی چیلر و مینی چیلر

• گاهی تعیین ظرفیت تبریدی در چیلرها و دستگاه مینی چیلر، با توجه به متراژ و نیاز پروژه صورت می‌گیرد. در چنین مواردی، کارفرما پس از انجام محاسبات مختلف؛ میزان بار تبریدی مورد نیاز برای پروژه را محاسبه می‌کند. پس از محاسبه‌ی بار تبریدی مورد نیاز، عملیات انتخاب ظرفیت سرمایشی چیلر و مینی چیلرها، صورت می‌پذیرد که معمولا اندکی بالاتر از نیاز پروژه انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، برای آپارتمانی 5 واحدی، 50 تن بار تبرید در نظر گرفته می‌شود. کارفرما در چنین مواردی، معمولا از 5 مینی چیلر 10 تن تبرید استفاده می‌کند. بنابراین متراژ پروژه و ارتفاع ساختمان، تاثیر مستقیمی در انتخاب ظرفیت مینی چیلر دارد.

• یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب ظرفیت سرمایشی، آب و هوای منطقه است. مسلم است که آب و هوای منطقه، بر روی سیستم تهویه مطبوع (Air-conditioning) اثر مستقیم می‌گذارد. بنابراین، برای نواحی گرم‌ و خشک، عموما چیلر و مینی چیلر هایی با ظرفیت بالاتر انتخاب می‌شود.

جهت تابش آفتاب بر محیط پروژه، از دیگر عوامل موثر در انتخاب ظرفیت سرمایشی چیلر یا مینی چیلر است. برای تعیین میزان آفتاب‌ گیر بودن محل پروژه، کارفرمایان عموما تعداد پنجره‌های شیشه‌ای، نورگیرها و سایر عوامل این‌ چنینی را بررسی کرده و می‌سنجند. بدیهی‌ست هر چه تعداد نورگیرهای ساختمان بیشتر باشد، ظرفیت بالاتری می‌بایست برای مینی چیلر و چیلر ها خریداری شده، تعیین گردد.

میزان رفت و آمد در محیط پروژه و تعداد نفراتی که در آن مستقر می‌شوند؛ تاثیر مستقیمی در تعیین ظرفیت تبریدی مینی چیلر و چیلرها دارد. مسلما بالا رفتن تعداد نفرات مستقر در سیستم، ظرفیت تبریدی دستگاه را بالاتر خواهد برد.

تعداد دستگاه‌های حاضر در محیط و ارتفاع سقف اتاق را می‌توان از دیگر عوامل دخیل، در بالا بردن ظرفیت این دو دستگاه دانست. دقت کنید که وجود محل‌هایی مانند آشپزخانه که توسط دستگاه‌های حرارتی بسیاری احاطه شده است، یکی از دلایل بالا رفتن میزان گرمای تولید شده در منزل است. به همین تبع، ظرفیت تبریدی مینی چیلر و چیلر را با محاسبه‌ی تعداد این وسایل محاسبه می‌کنند. علاوه بر این، برای محاسبه‌ی این ظرفیت، تعداد وسایل گرمایشی موجود در محیط را نیز، مورد توجه قرار می‌دهند.

ظرفیت سرمایشی چیلر و مینی چیلر

(تعیین ظرفیت تبریدی مینی چیلر)

نتیجه‌گیریِ 

همان‌طور که در مقالات پیشین، درباره‌ی آن بحث‌های مفصلی صورت گرفت؛ ظرفیت تبریدی مینی چیلرها و چیلر ها بر اساس واحد تن تبریدی صورت می‌پذیرد. هر مینی چیلر، تن تبریدی خاصی را به خود اختصاص می‌دهد که به صورت اختصاری TR نامیده می‌شود (Ton of Refrigeration). این واحد، یک سیستم آمریکایی محاسبه‌ی تن تبریدی مینی چیلرها و چیلرهاست که برابر است با :

  فرمول ظرفیت چیلر و مینی چیلر

توان سیستم چیلر و مینی چیلر برای تامین ظرفیت تبریدی خود، به عوامل متعددی بستگی دارد. که در این مقاله، یک به یک مورد آنالیز قرار گرفت. از میان عوامل موثر و مهم ساختمان، که به طور مستقیم در افزایش یا کاهش ظرفیت تبریدی دستگاه تاثیر می‌گذارد، متراژ پروژه، اقلیم مد نظر و تعداد نفرات موجود در پروژه است. تمامی این موارد توسط کارفرمایان پروژه یا شرکت‌های طراح معتبر مینی چیلر و چیلر، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت، یک محصول ایده‌آل به خریداران تقدیم گردد.

نرخ فعلی مینی چیلر و خرید آن از ترموتجهیز

شما می‌توانید برای خرید مینی چیلر مد نظر خود، استعلام قیمت و بررسی آن با پروژه‌‌ای که در دست دارید؛ با تیم کارشناسان مجرب ترموتجهیز تماس بگیرید و از مشاوره و راهنمایی حرفه‌ای مجموعه‌ی ترموتجهیز در بحث خرید و محاسبه ظرفیت چیلر و مینی چیلر یا همان تعییین ظرفیت سرمایشی بهره‌مند گردید.(تماس با ما)

 

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.