لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

سرمایش گلخانه و گرمایش گلخانه [بهترین سیستم تهویه گلخانه]

سه شنبه, 21 دی 1400
407
0
زمان مورد نیاز : 12 دقیقه

پیشگفتار:

یک "سیستم سرمایشی و گرمایشی گلخانه ای" مناسب برای تنظیم و پایدار نگه داشتن دما، رطوبت و تهویه هوا امری حیاتی و دائمی در اغلب گلخانه ها است .شرایط جوی همیشه آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش نخواهد رفت. برای کشاورزان و باغدارانی که به پرورش گیاه مشغول هستند، هر تغییر شدید جوی می‌تواند خطرآفرین باشد. در چنین مواقعی، چه باید کرد؟ پیشرفت تکنولوژی موجب ساخت و بهبود سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه‌ها شده است که با کمک آن می‌توانید بهترین فضای ممکن را برای پرورش گیاهان ایجاد کنید.

سیستم تهویه گلخانه

(سیستم‌های خنک‌کننده و گرم‌کننده‌ی گلخانه)

سیستم تهویه گلخانه

یکی از مزایای بهره‌ مندی از سیستم تهویه گلخانه‌ها این است که شما می‌توانید آب‌ وهوای مدنظر خود را در فضای درونی گلخانه تنظیم کنید و هم‌زمان از مزایای نور خورشید هم بهره‌مند گردید! به‌ نوعی، شما با کمک تجهیزات سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه، یک فضای ایده آل برای گیاهان خود ساخته‌اید که بهیاری آن می‌توانید کنترل کاملی بر روی جو سیستم درونی گلخانه داشته باشید.از سویی این سیستم‌ها با تنوع گسترده‌ای به بازار عرضه می‌شوند که به شما این اجازه را می‌دهند مطابق با نیاز خود یک دستگاه انتخاب کنید. در این مقاله، ترمو تجهیز راجع به سیستم‌های خنک‌ کننده و گرم‌ کننده‌ی مناسب برای گلخانه‌ها سخن می‌گوید؛ تا شما بتوانید بهترین فضای ممکن را در پناهگاه گیاهان خود، ایجاد کنید.

بهترین سیستم تهویه گلخانه

تهویه طبیعی یکی از بهترین و ارزان‌ ترین گزینه‌ هاست؛ چراکه تا حد زیادی به چرخه طبیعت بستگی دارد. به‌عبارت‌ دیگر شما با تکیه‌ بر انرژی باد و چرخه گرمایی زمین، گیاهان خود را پرورش می‌دهید. کاچریس، یکی از متخصصان معروف سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه در سطح جهان اعتقاد داد که:« تهویه طبیعی همیشه می‌بایست درروند پرورش گیاه خودی نشان دهد؛ اما یک گلخانه‌ی خوب، همواره تهویه‌ی مصنوعی را هم در چنته دارد!»
اما چرا؟ دلیل آن واضح و مشخص است! شما همیشه نمی‌توانید سرعت مناسبی از باد، میزان گرمای موردنیاز و فضای مناسب برای رشد گیاه را داشته باشید. اینجاست که خودتان می‌بایست آستین بالا بزنید و فکری به حال نصب سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه بکنید. معمولاً بهترین استراتژی‌هایی که در جهت تهویه طبیعی می‌توانید به کار ببندید، بهره‌گیری از تهویه سقفی، لوله گلخانه‌ای و تهویه‌های دیواری است تا بهترین استفاده را از انرژی باد نمایند. اما در زمان‌هایی که ما هیچ شرایط مطبوعی برای گلخانه‌ی خود نداریم، سیستم کنترل‌ شده‌ی تهویه‌ی مصنوعی به یاری‌مان می‌شتابد.

سیستم سرمایش گلخانه

(نگاهی به نقشه سیستم سرمایش گلخانه بیندازید.)

اهمیت سیستم سرمایشی برای گلخانه‌ها  

ممکن است فضای گلخانه به‌سرعت گرم شود و سلامت گیاه به خطر بیفتد. این اتفاق به‌هیچ‌ وجه وابسته به فصول گرم سال نیست و حتی در قلب زمستان هم ممکن است گریبان گیرتان گردد. پس بهتر است همیشه یک سپر محافظ برای سرمایش گلخانه داشته باشید که در هنگام جنگ با گرمای بیش‌ از حد در گلخانه، به کمکتان می‌آید. 

انواع سیستم سرمایشی گلخانه

(انواع سیستم سرمایشی برای گلخانه)

چه سیستم‌های سرمایشی برای گلخانه‌ها پیشنهاد می‌شود؟

  • سیستم خنک‌ کننده‌ تبخیری

می‌توان این سیستم را برای خنک کردن گلخانه‌ها، درزمانی که دمای آن به طرز خطرناکی بالا می‌رود استفاده کرد. یک سیستم "فن و کولینگ پد" به‌راحتی هوا را از میان پدهای خنک‌ کننده عبور می‌دهد و با تبخیر آب، موجب خنک شدن هوایی که از پدها عبور می‌کند، می‌گردد. پد‌های خنک‌ کننده که آن را با نام کولینگ پد هم می‌شناسند، سطح وسیعی دارند و در کنار اگزاست فن متناسب با ابعاد گلخانه‌ی شما، یک سیستم فوق‌العاده برای سرمایش گلخانه می‌سازند. سیستم های های تبخیری شامل : سوپر کولر، دستگاه زنت، ایرواشر خانگی و صنعتی و هواساز خانگی و صنعتی.

  • حباب تر کم‌ فشار

این فن نشان‌ دهنده‌ی این است که چه مقداری از هوا می‌بایست با بهره‌گیری از سیستم خنک‌ کننده‌ی تبخیری، سرد شود. از آن‌ جایی‌ که در برخی مناطق، رطوبت ممکن است بسیار بالا باشد، وقتی رطوبت به طرز خطرناکی بالا می‌رود، فاصله‌ی بین دمای حباب خشک و دمای حباب‌تر افزایش پیدا می‌کند و بازدهی سیستم خنک‌ کننده را پایین می‌رود. متخصصان با توجه به شرایط حباب‌تر کم‌ فشار، در گرم‌ترین ساعات روز دما را کنترل می‌کنند تا به شرایط ایده آل برسد. (می‌توانید برای بدست آوردن میزان کاهش دما بر پایه‌ی حباب تر کم‌فشار، دمای حباب خشک را از دمای حباب تر کم کنید. مقدار به دست آمده، میزان سرمایش ایده‌آل را از طریق سیستم خنک‌ کننده‌ی تبخیری نشان می‌دهد.)

اهمیت سیستم گرمایشی برای گلخانه‌ها

درست همان‌طور که سیستم سرمایشی مناسب اهمیت بسیار کلیدی در پرورش گیاهان گلخانه‌ای دارد، می‌بایست برای انتخاب سیستم گرمایشی مناسب هم حسابی دقت ورزیم. نکات مهمی که در این زمینه باید توجه کنید، شامل این موارد می‌شود: گلخانه‌ی من در چه اقلیمی قرار دارد، چه گیاهی را پرورش می‌دهم و میزان دمای ایده‌آل برای رشد آن چیست؟ ابعاد گلخانه چقدر است؟ سیستم موردنظر تا چه مقدار انرژی مصرف می‌کند؟ و.... 

اهمیت سیستم گرمایشی برای گلخانه‌ها

(اهمیت سیستم گرمایشی برای گلخانه‌ها)

چه سیستم گرمایشی برای گلخانه‌ها پیشنهاد می‌شود؟

معمولاً متناسب با نوع گیاه، سایز گلخانه و... از سیستم‌های گرمایشی مختلفی استفاده می‌شود. سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • سیستم گرمایش مرکزی:

این نوع سیستم از یک بویلر تشکیل می‌شود که در یک محل نصب می‌گردد. بویلر با سوخت‌های مختلفی تأمین‌شده و با بخار یا آب گرم، موجب گرم شدن گلخانه می‌گردد. (این سیستم معمولا در گلخانه‌های صنعتی و وسیع به کار می‌رود). برای استفاده از سیستم گرمایش مرکزی می توانید از محصولات دیگ آبگرم و داغ و دیگ بخار استفاده نمائید.

  • سیستم گرمایش محلی: 

گلخانه‌های کوچک‌تر را می‌توان به سیستم گرمایش محلی تجهیز کرد. برای این موضوع می توانید از سیستم یونیت هیتر صنعتی و خانگی استفاده نمائید.

انواع سیستم گرمایشی گلخانه

(انواع سیستم های گرمایشی گلخانه ای)

بسته به سایز گلخانه می‌توان در صورت تمایل از سیستم‌های گرمایش زیر استفاده کرد:

  • سیستم گرمایش خورشیدی
  • گرم‌سازی تابشی (ارزان‌تر از یونیت هیترهاست و سایز آن از 20000 تا Btu/hr 120000 می‌رسد)
  • یونیت هیترها

نمای شماتیک از یک سیستم گرمایشی گلخانه

(نمای شماتیک از یک سیستم گرمایشی گلخانه)

نتیجه‌ گیری
این‌که کدام "سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه" برای شما مناسب است، کاملاً نیاز به نظرات کارشناسی شده‌ی متخصصان دارد و می‌بایست عوامل مختلفی را در انتخاب یک سیستم سرمایش و گرمایش گلخانه مدنظر قرار داد. متخصصان حرفه‌ای و آزموده‌ی ترمو تجهیز، همواره آماده‌ی خدمت‌رسانی به هم‌وطنان عزیز و گرامی در این زمینه هستند. 

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.